Akkoord over aanleg A4 Midden-Delfland

De aanleg van de A4 door Midden-Delfland gaat definitief door. Alle betrokken partijen zijn het eens over de bouw van het 'ontbrekende' stuk weg tussen Delft en Schiedam, meldt de gemeente Vlaardingen.

Het Rijk, de provincie, betrokken gemeenten en andere betrokkenen tekenen donderdag in Schiedam de overeenkomst die de aanleg van de A4 moet bezegelen. Over de aanleg ervan wordt al sinds 1963 gesteggeld. Demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) typeerde het project in maart als "een icoon van vertraging en bestuurlijke ellende".

Sportcomplex
De weg tussen Delft en het Knooppunt Kethelplein wordt verdiept aangelegd. Op verscheidene plaatsen komen omvangrijke werkzaamheden. Zo wordt bij Vlaardingen een tramviaduct over de weg gemaakt. In Schiedam komt volgens de plannen een sportcomplex boven de A4.

Op dit moment moet al het verkeer tussen Den Haag en Rotterdam over de A13. Daar staan dan ook vaak lange files.

Planning
Als alles volgens planning verloopt, begint Rijkswaterstaat medio 2011 met de aanleg van de weg.

Protest
Natuur- en milieuorganisaties zijn fel tegen de plannen, omdat de nieuwe weg dwars door een groen gebied loopt. Een woordvoerder van Milieudefensie zegt 'zeker niet blij' te zijn met het doortrekken van de weg. De organisatie vreest dat de luchtkwaliteit sterk achteruit zal gaan, omdat vooral vrachtwagens gebruik zullen maken van de weg.

Bovendien denkt Milieudefensie dat de aanleg weinig zin zal hebben, omdat de wegen die op de A4 aansluiten een te kleine capaciteit hebben. De organisatie beraadt zich nog op verder te nemen stappen. De Milieufederatie Zuid-Holland stapt naar de Raad van State. Volgens de milieuclub zijn de betrokken gemeenten omgekocht met cadeautjes van de overheid. Mogelijk sluit Milieudefensie zich nog aan bij de rechtsgang.

Tegenstanders organiseren donderdag een protestactie.

Afbeelding: Het tracé van het nieuw aan te leggen gedeelte van de A4

Raad van State