Metroverkeer weer op gang na rook onder metro

Het metroverkeer in Rotterdam en Capelle aan den IJssel is dinsdagochtend ontregeld geweest door rookontwikkeling onder een metrostel. Die metro stond een paar uur stil tussen de haltes Capelsebrug en Schenkel. Alle passagiers hebben het voertuig veilig kunnen verlaten.


Het metro-verkeer op delen van de lijnen A, B en C werd stilgelegd. Dat zijn de lijnen richting Capelle aan den IJssel, Ommoord, Zevenkamp en Nesselande. De RET meldt dat het metroverkeer inmiddels weer op gang is.

Door een storing in het remsysteem ontstond een zogenaamde lasboog. Deze lichtbal wordt veroorzaakt door elektrische deeltjes en veroorzaakt ook een rookontwikkeling. Volgens Joop Bakker, directeur exploitatie van de RET, ontstond er even brand.

Spoeddebat

Arno Bonte van Groen Links in Rotterdam heeft een spoeddebat aangevraagd over de brand. Bonte wil weten hoe het zit met de veiligheid in de metro. “Ik wil dat er goede noodscenario's komen. deze metro bevond zich gelukkig boven de grond. Je moet er niet aan denken wat er was gebeurd als de metro had vlamgevat in een tunnelbuis.”

Foto: via twitter, foto 1:Nabil Laghmiri foto 2: @maxout

Beelden: mobiele telefoon Nabil Laghmiri en Halit Ozturk

Video: Beelden brandende metro Capelsebrug

Audio: RET-directeur Peters maakt het nieuws bekend

Reacties

Bekijk onze spelregels voor het inzenden van een reactie >

Redactie metro Zevenkamp is een paar jaar terug door getrokken naar Nesselande. Dus metro Zevenkamp bestaat niet meer.

A lijn = Ommoord
B lijn = Nesselande (voorheen Zevenkamp)
C lijn = Capelle A/D IJssel

Lekker wichtig, gaat om de essentie van het verhaal...

"Hoe de brand is ontstaan is onduidelijk"
.... ehmmm wat dacht de redactie van 'duidelijk geval van (veel) achterstallig onderhoud'?? Ik zie op de foto zo'n oude rammelbak
metro staan, zou me niet verbazen als dat het exemplaar is waar
ik vanmorgen mee naar m'n werk ben gereden... Vond het al een hele
prestatie op zich dat dat apparaat nog in staat was om een rit van
Nesselande naar Oostplein te volbrengen want echt fris rook dat ding toen al niet. Is dit nou niet zo'n treinstel wat volgens überpositivo Pedro Peters van de RET al niet eind 2010 uit dienst had moeten worden genomen???....

Op de tweede foto (met wat rook rondom het metrostel) zie je duidelijk een nieuws(ste) model metro staan. Zo oud is die dus nog niet.
Waarschijnlijk hebben ze vanmorgen nog een ouder type ingezet, speciaal om jou naar jouw werk te kunnen brengen.
Gezien het compliment dat jij maakt, was je daar toch wel blij en tevreden mee.
En nu maar hopen dat straks - als je weer naar huis mag - alles weer normaal is. Anders voor jou geen stinkende metro, maar wellicht een stinkbus.
Sterkte, joh!

Op de tweede foto (met wat rook rondom het metrostel) zie je duidelijk een nieuws(ste) model metro staan. Zo oud is die dus nog niet.
Waarschijnlijk hebben ze vanmorgen nog een ouder type ingezet, speciaal om jou naar jouw werk te kunnen brengen.
Gezien het compliment dat jij maakt, was je daar toch wel blij en tevreden mee.
En nu maar hopen dat straks - als je weer naar huis mag - alles weer normaal is. Anders voor jou geen stinkende metro, maar wellicht een stinkbus.
Sterkte, joh!

Ach ja, het is ook niet snel goed bij de RET.
Als we metrostellen, die nog redelijk goed zijn, wat door laten rijden om kosten te besparen, dan vliegen ze in brand. Dat kan natuurlijk niet.
Als de RET extra personeel aan moet nemen, om al dat materiaal nog beter te onderhouden, dan wordt de RET te duur en moet u iets meer voor uw plaatsbewijs betalen. Dat kan natuurlijk niet.
In plaats hiervan meer nieuw materiaal aanschaffen en al dat oudere materiaal snel op de schroothoop gooien. Dat is zonde van het geinvesteerde geld. Dat kan natuurlijk niet.
Die RET moet maar wat minder winst maken. O ja? Wist u dat het OV in Nederland zwaar gesubsidieerd door de overheid. Dit om te voorkomen dat u niet de werkelijke kosten hoeft te betalen. Afschaffen die subsidie en veel meer betalen voor het OV. Dat kan natuurlijk niet.
Gratis OV. Jawel, dat is de oplossing! Gaan u en ik steeds meer belasting betalen, of we nu wel of geen gebruik van het OV maken. Dat is niet eerlijk. Dat kan natuurlijk niet.
Afschaffen dat OV. Dan lopen de wegen weer vol en staan we met z'n allen in de file. Dat kan natuurlijk niet.
Gewoon gaan lopen, allemaal! Niet te hard, anders vliegen uw schoenen in brand. Ze slijten natuurlijk wel. Dat . . . . . .
Vult u zelf maar in.

Maar in wereldsteden zoals Londen, Parijs, New York.. daar is het wel allemaal mogelijk voor een redelijke prijs?

Daarmee zegt hij nog niets over de subsidie :)

wat denk je van thailand,daar kan je voor 10 cent een rit maken die vergelijkbaar is van rotterdam naar groningen...

en de metro van hongkong dan?die is ook super.snelle verbindingen.ong elke 2 a 3 min een metro.en dat met een octopus card(soort van ov-chipkaart).waar je voor de rit meer 1 prijs betaald.ook voor de bus.lekker goedkoop reizen daar.

Dan ga je toch in Thailand wonen

JA maar daar zijn de salarissen en het leven ook veel goedkoper,....ff 1 + 1 = 2 doen, okee?

londen heeft het duurste ov van de wereld meen ik

maar anderzijds in lissabon betaal je voor een kaartje dat een gebied zo groot als rotterdam bestrijkt een cent of 60 70

(en niemand rijd er zwart)

Aan al diegenen die menen dat het OV in buitenlandse grote steden goedkoper is. Dit is appels met peren vergelijken. Toegegeven, het zijn beide vruchten, ze smaken echter heel anders en zien er ook niet hetzelfde uit.
aardig vergelijk dat Thailand. Daar verdienen ze ook bijna niks t.o.v. onze salarissen. En al die overige grote steden? Daar verdienen de mensen die werken in het OV ook niks? Kom nou! Weet u hoe het OV in die landen door de desbetreffende overheden gesubsidieerd wordt? Ik niet. Maar als de werkelijke prijs in die landen ook in de prijs van het platsbewijs daar verrekend zou zijn, dan weet ik zeker dat het ook daar veel duurder zou zijn als nu het geval is.

Personeel dat zijn vingers uitsteekt als je in de problemen zit, dat is iets waar ik op hoop te rekenen. Misschien mogen ze daarop bezuinigen.. niet meer personeel, maar personeel dat meer doet.
Niet alleen eet, rondhobbelt en als je om hulp roept je uitlacht of je uitscheldt. Serieus, dáár maak ik me echt boos over.
Alleen boa's helpen je nog wel eens, de rest loopt in nijlpaard stom voor zich uit te kijken.

Beste "Capellelijn"
Verander de wereld en begin bij jezelf. Wat is dat nou voor een flutopmerking om te zeggen dat het personeel RET zo stom als een nijlpaard voor zich uit kijkt. Eten/drinekn: Personeel eet ook tijdens de rit, zeker bij calamiteiten, zelf gezien. Rondhobbelt? Bedoeld u teams die meerijden op tram en metro? Welk eens gedacht hoe het er aan toegaat, als er geen toezichthouders zijn? (Zo heten ze namelijk) En uitlacht of uitscheldt? Kom op zeg, te veel films gekeken zeker?

haha die Ruud, de gefrustreerde man die er zo van baalt dat hij 5 dagen in de week die verrotte job moet uitvoeren. elke keer hetzelfde. zal hierdoor nog gefrustreerder thuiskomen en ruzie hebben met zijn vriend... of vriendin. Ruudje als je nou niet zo lekker in je vel zit moet je niet reageren op dingen die je niet gelezen hebt.
het betreffende voertuig is een van de nieuwste. die ouwe heeft je maar mooi op tijd op je vreselijke werk gebracht. daar was je ook al niet blij mee. Ruudje arme jongen koop lekker een fiets. hoef je niet meer in de metro te zitten enne misschien wordt het dan gelijk wat frisser in je hoofie.

nou ouwe stakker hou vol. heb met je te doen. enne fiets ze is lekker gezond voor je.

Hahahaha, ja goed idee! Een fiets! En oja, als je spijt hebt van je aankooop, mag jemet die fiets ook in de metro, maar wel aan de tijden houden. Stakker, ja, das t goede woord!

Dit is een splinternieuwe metro Ruudje, dus daar kent niet aanliggen..

Ruud, volgens mij snap jij het niet helemaal he? dit is de nieuwste metro die de RET heeft, dus wat nou oude rammelbak?? je kan beter alleen nuttige reacties zetten.

Het betrof hier geen ouder type metro, maar een nieuw type metro. Achterstallig onderhoud heeft niets te maken met dit incident! |Iedere metro, ook de oudere type's metro worden op veiligheid nog steeds onderhouden. Dus, voordat u dergelijke opmerkingen maakt en zaker veronderstelt en hier weergeeft, zou u zich beter eerst goed op de hoogte kunnen stelen, ipv dit soort vreemde uitlatingen los te laten... Afgesproken? Grote vent! (Je zet je namelijkz elf zo snel voor schut, omdat hier ook mensen meelezen die wel verstand van zaken hebben) Trouwens,....wel eens meegemaakt dat een metro niet vertrok, toen je er instapte? En dat je erna verloren naar huis moest omdat de RET je niet verder kon helpen? Nee he? Okee dan!

Geen gevalletje achterstallig onderhoud, wel een gevalletje garantie :D

Tussen hesseplaats en nesselande zit toch ook nog een halte???
Zullen ze dat niet met zevenkamp bedoelen?
En daarna hebben we nesselande.

Jeetje zeg waar gaat dit over.

Graskruid is een tussen station waar de metro's zich afbuigen,de één naar Nesselande en de ander naar Ommoord. Graskruid hoort nog net bij Ommoord !!

@Wiarda (R E O) 06-03-2012 | 10:54
Gelukkig voor mij vanavond helemaal niet per RET maar gewoon
weer lekker op de fiets naar huis.. :)

Heel verstandig Ruud. Is nog goed voor je conditie ook. Kijk je wel uit dat je banden niet te hard slijten of dat je niet in een spijker rijdt?

In een spijker rijden is nog tot daar aan toe.
Een juiste bandenspanning is veel belangrijker. Bij een onjuiste bandenspanning kan extra wrijving met het wegdek ontstaan, waardoor de banden oververhit raken en spontaan in brand kunnen vliegen.
Kortom, Ruud loopt de kans dat door de fiets te nemen hij het brand-probleem alleen maar verplaatst.

Ruud wat kan jij zeuren over een metro als hij eens niet gaat
heel de dag gaan ze prima in het openbaar vervoer ,ik kan het weten want ik reis heel veel je moet niet vergeten dat er ook een hoop verziekt woord (voeten op de bank .flesjes van drinken op grond kranten die ze niet meer nodig hebben .bekrassen van ramen en banken )DAT MOET DE RET EENS HARDER AANPAKKEN ook die NIET betalen MIJN STEUN HEBBEN ZE
een fijne rustige dag verder

Woww, wat hebben ze veel aan jouw steun.. Ze maken zo veel geld en dan laten ze de mtero's tot het uiterste rijden, ja dan krijg je dat hé. Ze moeten is maar meer gaan investeren. !!

Wat denkt u wat al die nieuwe sneltrams hebben gekost dan ??

NOU WAT DENK JE HOEVEEL ZE NIET GESUBSIDIEERD KRIJGE, HET WORD OOK STEEDS DUURDER 1 UURKAART KOST NU 3 EUROO, MOET NIET GEKKER WORDEN MET DE RET !!!!!!!

Kunt u niet normaal schrijven ? Ik mankeer niets aan mijn ogen hoor, en wat betreft de subsidies, de OV bedrijven in de 3 grote steden hebben dit jaar 120 miljoen moeten bezuinigen dus waar u uw onzin informatie vandaan haalt is mij een raadsel, u bent typisch iemand die hier vooraan staat bij een storing en uw gal spuwd maar als alles goed gaat (wat 90% van de tijd zo is) horen wij u hier niet.

Ziehier de volkomen simpele conclusie van dit hele voorval, ik denk dat er een zekering gesprongen is in het metrostel, precies zoals net bij u gebeurt is, hiermee zeggen we dus niet dat u zich in verwaarloosde staat bevindt, maar concluderen we dus dat zelfs bij de meest perfecte onderdelen weleens iets fout kan gaan, natuurlijk beweer ik hier dan weer niet mee dat u zich de komende tijd als perfect kan beschouwen, metaforisch gezien echter is het zo dat alles kapot kan ook al is het nieuw, tenslotte is het nu niet iets wat elke dag gebeurt, wat betreft de stank in het metrostel waar u zich in bevonden heeft vanmorgen, dat kan vele oorzaken hebben, uiteenlopend van persoonlijk hygiene tot strooizand wat verbrandt tussen wiel en rails, nog steeds geen reden om volledig uit uw zgn. stekker te gaan.
m. vr . gr ,
niek

Koop is een auto en ga daar is lekker meer rijden, als je al niet in de file staat à 1.80 voor een liter benzine, houderschapsbelasting, verzekering, en vergeet dan niet je onderhoud mee te rekenen. Maar je moet toch wat te zeiken hebben over het Ov Of met name die kut RET

RET BEPAALT NIET HET TARIEF DE STADSREGIO EN HET RIJK DOEN DAT!
Ben het wel met je eens dat de tarieven de pan uit rijzen. Bij de gulden gingen de tarieven hooguit met 10 cent omhoog nu was dat 50 eurocent omgerekend fl 1,10. Maar ja ARNO B. wilde graag dat je met 1 uur bus/tram kaartje ook met de metro kan reizen. Heb het vermoeden dat het nog verder gaat stijgen met alle bezuinigingen.

ruim € 6.000.000,00 ?

Beste Nora,

Ik kan je uit ervaring vertellen, dt wanneer er een RET er de metro instapt, automatisch de voetjes van de banken gaan, niemand iets o de grond gooit en niemand het in zijn botte hersens haalt, om in ramen en banken te krassen. Het gebeurd altijd als het personeel er niet is! Daarin tegen vind ik dat de RET er alles aan doet om het zwerfvuil (op Schiedam Centrum) uit de metro te halen. Verder zouden wij als passagier ook wel eens iets kunnen zeggen tegen wangedrag. Kijk deze Youtube maar eens. Van die Duitsers kunnen we nog heel wat leren: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=__TaUzUAj5k

@nora (capelle aan de ijssel) 06-03-2012
... Nora dan mag jij jezelf heel gelukkig prijzen want de keren
dat ik met de metro reis is er 9 van de 10 keer altijd wel e.o.a.
vertraging door 'een eerdere storing', 'defecte metro', 'technische problemen'... of wat dan ook. Het bandje 'met excuses voor het ongemak' en 'houdt u rekening met extra reistijd' kan ik in ieder geval wel dromen 's morgens danwel 's avonds!! ik ben dan ook blij dat het weer weer beter gaat worden dan pak ik in ieder geval weer lekker de fiets ipv de metro. Overigens ben ik het met je opmerking over het verzieken van en niet betalen in de metro wel volkomen met je eens!!... ennehh jij
ook een fijne en rustige dag verder :)

9 van de 10 keer ?
Als dat zo was Ruud dan had dit allang breed uitgemeten in de media en op Rijnmond te lezen en te horen geweest .

9 vd 10 keer is je eigen beleving. Je kan er pas volledig over oordelen, als je 20 uur per dag, 7 dagen per week erin mee rijdt, dan kan je pas met cijfers komen, maar Ruud,....lekker blijven fietsen! Afgesproken? Je bent echt een zeikerd eerste klas! Wees blij,....ze hebben de mooiste metrovoertuigen van Europa, wat wil je nou????

Wees blij dat het buiten gebeurde en niet in de tunnel....

wat een stelletjes zeikerd zijn jullie.niks anders te doen tuurlijk.
heel de dag op je luie reet zitten

En jij, Nik? Ook niet al te druk aan het werk, lijkt het.
Dus.... welkom bij de club van luie reet zitters!

sja ooit wel eens van pauze tussen je werk door????????????????

als mensen eens een commentaar geven waar het onderwerp op slaat hoef ik deze opmerking niet( bovenstaandete) maken.
op de foto is een redelijk nieuw metro treinstel te zien. en misschien op de zaak voor uit lopend...er zal wel troep op het spoor terecht zijn gekomen dat vlam gevat is. en meestal is dat door aso's gedaan

Nu dat ook de metro technisch gaat uitvallen zullen de RET'ers wel weer een aanleiding zien om gaan staken

metrechteenbelg,
U heeft dus absoluut niet begrepen waarvoor de RET'ers staken.
Als U het nu zo boeiend vindt verdiep u er dan eens in, snapt u ook dat de RET'ers ook staken voor UW openbaar vervoer in Rotterdam E.O. Zodat u straks gewoon nog snel op uw werk bent ipv via omwegen of veels te lang moeten wachten en veel overstappen.

En Whala daar heeft u als belg straks als het gebeurt weer wat te klagen dat er zo weinig OV middelen zijn en zo vaak moet overstappen.

BULLSHIT, lekker doelwit he, onze RETers! Weet je, als ze staken, staken ze ook om de kwaliteit en kwantiteit van het Rotterdamse Openbaar Vervoer. Als de metro wordt uitbesteeds aan een Amerikaans bedrijf, kan je rekenen op 4 metro's per uur, ook in de spits! Ook daar wordt voor gevochten door ze! Effe eerst nadenken en dan pas reageren ipv dit soort domme (leuke?) opmerkingen!

Zoiets kan altijd gebeuren. Remmen die vastlopen, vandalisme
etc etc. En het de afbeelding laat een nieuw metrostel zien-welke
op de E-lijn rijdt. Het publiek kan het zien door dat deze grijs
van kleur is. Over het algemeen wordt op de E-lijn met witte
wagens gereden. Zolang dat deze wagens een pantograaf hebben
kunnen ze op de E-lijn rijden.