(advertentie)

Vale Rio is haven binnengevaren

Het schip Vale Rio de Janeiro is zondagmiddag de Rotterdamse haven binnengevaren. Het Loodswezen heeft een mogelijkheid gevonden om rond half vier de Nieuwe Waterweg op te varen.

Afgelopen week is de aankomst een aantal keer uitgesteld vanwege hoge golven en deining. Onder dit soort omstandigheden bestaat de kans dat het schip vastloopt.

Het grootste bulkschip ter wereld zou maandag binnenvaren, maar het Loodswezen is rond tien uur zondagochtend aan boord van het schip gegaan, zodat die het schip rond half vier binnen kon laten varen bij Hoek van Holland.

De Vale Rio de Janeiro is het grootste bulkschip ter wereld. Het schip is 362 meter lang en heeft 386.000 ton ijzererts aan boord, bestemd voor de Duitse auto-industrie.

Video: Vale Rio is haven binnengevaren

Audio: Vale Rio is haven binnengevaren

Reacties

Bekijk onze spelregels voor het inzenden van een reactie >

Het schip is inmiddels te zien op de website van marinetraffic.com, dus www.marinetraffic.com en vaart met een snelheid van 8.7 knopen. Iedereen die gisteren zoveel goede informatie gaf over waar te kijken etc. hartelijk bedankt. Ik heb er veel plezier aan beleefd.

ja dat klopt daar zie je hem inderdaad varen, maar als je op getij.nl kijkt zie dat rond 14.15uur hoogtij is en dan vaart ie de maasmond binnen en niet om half 4 zoals rijnmond omschrijft. succes ermee

@johan, ze lezen mee, gaan nu 9,3 kn.

Zitten ze er bij Rijnmond dan echt naast ?
Heb weinig verstand van het hoe en wat voor wat het grote schepen betreft en wat wel en niet kan.
Maar ik zit er over te denken om straks toch is even te gaan kijken ergens naar dat superschip,heeft iemand enig idee of je het schip ergens in de rotterdamse havens evt kan benaderen voor een foto ?
Trouwens men is weer ingekak thet schip vaart nu met 8.6 knopen op 81 graden ri Hoek v Holland ;-)

U vraagt zich af waar u de Vale Rio kunt zien binnenvaren. Ik adviseer u om naar de Maasvlakte (Slag Maasmond) te gaan. U staat daar langs het water (ruim voldoende plaats) en kunt het schip dan vast goed zien!
Veel succes!

Henny

denk dat rijnmond een heel eind in de goede richting zit want hij vaart maar een 8knopen (km of 16) en als je bij marinetraffic de afstandsberkening doet is hij rond 14.05 UTC tijd dat wil zeggen +1 uur is 15.05 uur

Ik zou graag gaan kijken, maar geen vervoer. Heeft het zin om met de trein naar Hoek van Holland haven te reizen? zie je dan iets?

Ja hij gaat naar EECV, zij zitten aan de waterweg en zijn te zien vanuit de Hoek

Ik lees net dat het vandaag (Zondag) ook niets gaat worden.ivm deining en golfslag

Nou heb ik enige bekendheid voor wat betreft de rotterdamse havens en dus vraag ik me af waar ze t schip zullen afmeren.
Ik ken een op en overslag voor erts en kolen die zichtbaar is vanaf het laatste stukje A15,als je daar naar rechts kijkt dan heb je zat ruimte voor plaatjes zelfs deze week nog.
De vraag is echter zal men het schip daar ook afmeren ?
Voor wat betreft de vraag of het zin heeft om per trein te reizen naar Hoek v Holland,ben ik geneigd om te zeggen dat dat alleen maar zin heeft als u een fiets of iets meeneemt.
Het beste zicht heb je namelijk aan de andere kant van het kanaal,dat is wat ik me herinner van de situatie aldaar.

Floris

heb vandeweek al gelezen dat hij naar de ertsoverslag EECV

De ertskade ligt tegenover de Berghaven te Hoek van Holland, aan de zuidelijke oever van het Calandkanaal. Als u op de satellietweergave van Google Maps kijkt, ca. ter hoogte van Hoek van Holland dan ziet u daar aan de Ertskade, ook wel: kade EECV twee schepen liggen

Het beste kun je bij de zuidelijke paddenstoel (havenlicht) bij slag maasmond gaan kijken, tegenover de ingang van de Euromax terminal op de Maasvlakte.
Overigens zal het schip niet de Nieuwe Waterweg opvaren maar het Calandkanaal in. De lading is niet bestemd voor de Duitse autoindustrie maar voor de hoogovens van Thyssen-Krupp!

Voor de goede orde, TKS levert aan de duitse auto-industrie. Dus is het wel daarvoor bestemd.

Ik heb via Google maps idd de plek gevonden waar je 2 schepen ziet liggen aan de kade.
Nu volgt er dan nog een vraagje,kun je gebruik maken van de Noordzee weg met een auto ?
Als dat een ja is dan valt er aan het eind van die weg met mijn telelens vast nog wel een aardig plaatje te schieten.
Bedankt trouwens allemaal voor de reactie's,fijn oom te lezen dat men elkaar wil helpen bij iets wat schijnbaar toch best bijzonder is.
Blijft het schip trouwens nu nog volgens planning liggen to het aankomende weekend ? ,of heeft men meer druk uitgeoefend op die datum zodat t ship eerder weer zal vertrekken ?

Floris

Wat jij denk te zien is de EMO en daar zal hij niet afmeren
Hij gaat naar de eecv en deze is te zien vanaf de landtong bij rozenburg
Het beste te zien is slag maasmond waar hij langs zal varen

Het schip gaat naar EECV,als het binnenkomt.Maar Nieuwsblad Transport meld zojuist dat het vandaag ook niets wordt

Ik weet niet waar ze dat op gebaseerd hebben. Als je kijkt op de AIS data dan zie je dat het schip duidelijk een koers ingezet heeft richting de Geul. Ten tweede staat hij op Dirkzwager op Expected, bij de Maas-center boei om 14:15. Dat zijn toch wel duidelijke aanwijzingen..

is dat UTC Tijd of nederlandse tijd Sjoerd?? dat scheelt een uur

Dat is gewone Nederlandse tijd. Zou wat onlogisch zijn om bij een systeem voor Nederlandse havenbedrijven de internationale tijden te gebruiken hee

een uur tijd verschil in

denk het wel IKKE

kijk op marinne traffic en zoek dan de vale rio maar op

hier de link

http://www.marinetraffic.com/ais/nl/default.aspx?mmsi=566173000&centerx=...

ik heb marinetraffic aanstaan en ook vesseltracker.die zeggen idd dat het nog vaart.Maar dan worden er weer berichten tegengesproken.beetje jammer

het schip komt vanmiddag gewoon binnen denk nog 2 tot 2,5 uur en dan zit het schip tussen de paddenstoelen. voor iedereen die wil gaan kijken ga naar de windmolens tegenover de euromaxx of rij naar de landtong van rozenburg daar heb je het allerbeste zicht en veel ruimte om foto's te maken.

getoonde foto betreft de Vale Beijing ipv de Vale Rio de Janeiro. Check: http://gcaptain.com/conditions-halt-salvage-stricken/?36272

Ik heb via Google maps idd de plek gevonden waar je 2 schepen ziet liggen aan de kade.
Nu volgt er dan nog een vraagje,kun je gebruik maken van de Noordzee weg met een auto ?
Als dat een ja is dan valt er aan het eind van die weg met mijn telelens vast nog wel een aardig plaatje te schieten.
Bedankt trouwens allemaal voor de reactie's,fijn om te lezen dat men elkaar wil helpen bij iets wat schijnbaar toch best bijzonder is.
Blijft het schip trouwens nu nog volgens planning liggen to het aankomende weekend ? ,of heeft men meer druk uitgeoefend op die datum zodat t ship eerder weer zal vertrekken

op de noorzeeweg kan je prima komen met de auto en als je de bult op rij kan je hele mooie foto's maken
Met het lossen kunnen ze weinig winst boeken dus later binnen is later weg en dan maar iets meer gas geven naar rio :-)

Het is inderdaad niet mogelijk om veel tijdwinst te boeken tijdens lossing. In het begin zal het hard gaan met zo'n 8.000 tot 9.000 ton per uur. Maar moeten alle 4 bruggen beschikbaar zijn. Met storingen etc. zal dit rond de 50 á 55.000 ton per spil en per 24 uur kan dit c.a. 150.000 ton zijn. Naarmate de boot leger raakt wordt dit uiteraard minder. Naar verwachting zal het zo'n 4 dagen duren voordat deze boot leeg is.

Trouwens volgens de al eerder getoonde link:
http://www.marinetraffic.com/ais/nl/default.aspx?mmsi=566173000&centerx=...
Vaart de Vale Rio idd nog altijd en wel ri het begin van de geul zoals men het blijkbaar noemt ;-)

schip zit in de geul en kan vanaf nu niet meer terug naar zee. dus ik zou nu naar rozenburg of naar de windmolens tegen over de euromaxx terminal anders ben je te laat.

schip vaart nu 7 knots = 3.60111111 m / s

heb je er ook over nagedacht dat het schip met vloed stroom binnen komt dus ook de stroming geeft haar nog een beetje snelheid extra maar het gaat soms echt veel sneller dan men denkt en ik zou het jammer vinden als mensen het schouwspel willen volgen te laat zijn want het is machtig om te zien hoe een schip als dit binnen loopt

nee dus want de eerste slepers zijn nu aan het vast maken 2 km voor de pieren

was heel goed tevolgen van thuis uit via marinetraffic en de webcam vna royal dirkzwager deze cam werdt steeds op het schip gehouden

Ik zit vannacht op de eerste rang. Ik werk bij de EECV en heb nachtdienst. In eerste instantie had de vale Beijing rond de kerst moeten komen met de zelfde capaciteit. Maar deze is in de aflaadhaven na 200.000 ton bijna in tweeën gebroken. In de toekomst zullen we meer deze Vale boten welkom mogen heten. Wij zijn één van de weinig plekken waar deze boten afgemeerd kunnen worden vanwege de diepgang. EMO heeft niet zo'n diepe geul.

Diepgang EMO is 24.65 m.

het beerkanaal is niet zo diep fritzie

Het schip meert momenteel blijkbaar aan,gezien de snelheid van 0 en de veranderende grades moet t schip dus vrij snel aangemeert liggen.
Ik zal als t weer t toelaat 1 dezerdagen is gaan kijken of ik iets op de foto kan krijgen,wie weet zelfs aankomend weekend.
Dat zou als t weer mee werkt wel de beste optie zijn.

Op een eerdere vraag van Floris.
Het is inderdaad niet mogelijk om veel tijdwinst te boeken tijdens lossing. In het begin zal het hard gaan met zo'n 8.000 tot 9.000 ton per uur. Maar moeten alle 4 bruggen beschikbaar zijn. Met storingen etc. zal dit rond de 50 á 55.000 ton per spil zijn en per 24 uur kan dit c.a. 150.000 ton zijn. Naarmate de boot leger raakt wordt dit uiteraard minder. Naar verwachting zal het zo'n 4 dagen duren voordat deze boot leeg is.

Dank voor de updates en interesante discussie.
Ben net terug. Met dochter wezen kijken vanaf einde landtong R'burg, gewoon op de punt met beste uitzicht. Gezellig druk! Met waterfonteinen welkom geheten. Aanmeren duurde wel een tijdje maar al met al binnen 1 uur alles netjes op z'n plaats onder de kranen. Leuk klusjes ook voor de roeiers, dan ben je wel erg nietig opeens.
Weet iemand tot wanneer de Vale RdJ blijft liggen en hoe wat hij meeneemt? Of alleen water als ballast?

LeonZ

Hij neemt ongeveer 180.000 ton ballast in tijdens de lossing.
Hij neemt geen lading mee terug.

Bij vertrek heeft hij nog ongeveer 100.000 ton ballast bij zich.
Dat is wat hij meeneemt.

Verwacht ongeveer 5 dagen nodig te hebben om te lossen.
Binnen een uur na aankomst aanvang van de lossing.
Verwachting is dat in de eerste 24 uur er 150.000 ton gelost wordt.

Jammer dat Rijnmond hier boven een foto plaatst van het zusterschip dat bij de eerste lading bij 200.000 ton haast in tweeen brak!, de Vale beiing!

schip vanmiddag binnen zien komen op de landtong bij rozenburg onder verwelkoming van de RPA 15 welke "toevallig" haar waterkanons aan het testen was!, was gezellig druk op de land tong!, de patatzaak was grotendeels uitverkocht!
die voer er wel bij!

ik vind schepen van deze grote uit de vaart genomen moeten worden want dit heeft niks te maken met zeevaart want echt dit is niet normaal meer !!!!!!!!!!!!!!!!!

Die van Mærsk zijn nog wat groter, en die nieuwe e class gaat nog wat groter worden. Zijn wel verschillende type schepen.

deze grote schepen is gewoon absurd john en is gevaar voor de scheepvaart + ze breken eerder door hun lengte

Breken eerder door hun lengte.........Dus ?
Wat wil je nou eigenlijk zeggen ?

O ja joh pfffffffffff

Ik denk dat het ook een financiële strop is als zo'n schip een paar dagen moet wachten, ook liggeld is aanzienlijk voor dit soort schepen lijkt me, iemand enig idee wat er voor 24 uur betaald moet worden?

een paar jaar terug (vlak voor crisis) koste het de rederij 100000 per dag dat zo'n soort schip in de haven lag.

SAN DENK EENS GOED NAAR DEZE SCHEPEN MOGEN NIET MEER GEBOUWD WORDEN MAAR HET ZYN DI CHINEZEN WEER DI ACHTER DEZE BOUW VAN SCHEPEN ZITTEN OOK DEZE SCHEPEN ZYN GEVAAR VOOR DE VEILIGHEID VOOR DE SCHEEPVAART << IK HOOP DAT ROTTERDAM WEIGERT DEZE SCHEPEN TOE TE LATEN IN DE HAVEN !!!!!!!!!!!!!!!

dit is erg kort door de bocht kees
We willen toch allemaal het goedkoopste van het goedkoopste en dan krijg je dit. zo groot mogenlijke boot om zoveel mogenlijk mee te nemen
Of ben je bereid om veel meer te betalen?
ik denk het niet want zelfs je reaktie hier kom door onderdelen uit china/taiwan/korea ect..... die voor een zolaag mogenlijke prijs gemaakt en vervoerd worden