(advertentie)

Tankwagen gekanteld op A15

Een vrachtwagen is gekanteld op het viaduct richting de Botlekbrug op de A15. Er is een kleine hoeveelheid LPG gelekt uit de vrachtwagen. De chauffeur drukte echter snel op de noodknop waardoor die lekkage snel onder controle. Er zijn geen gewonden gevallen.

De A15 werd in beide richtingen afgesloten tussen Spijkenisse en Hoogvliet. Het incident leidde tot een file van zo'n vijf kilometer. Inmiddels is de tunnel weer vrijgegeven. De fly-over van de Botlekbrug is richting Rotterdam afgesloten, de ander rijbaan is vrij.

De vrachtwagen kantelde op de oprit naar de Botlekbrug vanuit Spijkenisse. Omdat de vrachtwagen tegen de rand van het viaduct viel, kwamen brokstukken terecht op het wegdek van de beneden gelegen A15. De vrachtwagenchauffeur, een 36-jarige man uit Krimpen aan den Lek, had alleen een wond aan zijn vinger.

Door de afsluiting van de A15 was het druk in Hoogvliet en Spijkenisse, waar niet drie maar slechts twee rijbanen van de Spijkenisserbrug beschikbaar waren. Ook was het druk bij de pont tussen Maassluis en Rozenburg.

De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. De chauffeur wordt op dit moment gehoord door de politie.

Video: Tankwagen gekanteld op A15

Audio: Tankwagen gekanteld op A15

Reacties

Bekijk onze spelregels voor het inzenden van een reactie >

"wat"LPG gelekt, is inmiddels verholpen... sta hier in die file, t lijkt de gazastrook wel... ik snap best ze geen paniek willen zaaien,maar je zal er maar staan en het zooitje ontploft..

pffffff wat kan jij overdrijven.#ramptoerist

Jim. google even op ( Los Alfques Spanje ) dan zie je wat overdrijven is met LPG!

Ben Peerdewater

De ramp, die je aanhaalde, op deze camping in Spanje, is iets
wat je nooit meer vergeet.
Ook: 3200 doden, in Bohpal/India door LPG.

Wat ben jij naïef Jim, of je weet niet wat LPG kan doen. Als die wagen de lucht in gaat heeft dat meer effect dan een grote brand bij de Shell, die dan trouwens ook mee in de hens gaat.

En ik vindt Jim niet naief! Weet wat LPG kan doen. Het is vloeibaar en in de buitenlucht wordt het gasvormig. De tanks zijn veilig genoeg en als deze wagen weer op z'n wielen staat zie je aan de tank op lakschade nauwelijks wat. Heb in juli 1977 een treinwagon deels op een lok van de spoorwegen zien staan door een klein lek bij het veiligheidsventiel was er aan de tank zelf niets te zien en de klap zal vele malen harder geweest zijn dan bij deze vrachtauto. Maar zodra er een gaswolk ontstaat en er is vuur dan heb je een ontploffing. In de afgelopen jaren zijn er meer tanks overeind gezet en allemaal zonder problemen. Dat men voorzorg neemt is begrijpelijk.

Vergeet er nog wat bij te zetten: Waneer de tankwagen in brand vliegt en de druk in de tank door verwarming oploopt het veiligheidsventiel opend niet op tijd dan zal de tank zoals in spanje exploderen.

je weet niet wat je ziet
ik heb het zelf vanochtend het gevaarte zien vallen
dacht even die val er over heen dan schrik je toch
en een ramp was dicht bij pffff

De hele A15 is een aanfluiting. Maar 1 autoweg naar de Botlek en alles wat er nog achter ligt incl. de maasvlakte 1+2. Belachelijk. Dit is schijnbaar normaal in een land dat ook al 40 jaar op het door trekken van de A4 wacht.

mooi moment om de dicussie weer eens op te starten over de veiligheid en de alternatieve routes in deze omgeving. Als de onderzoeksraad van de veiligheid toch bij odfjell is zouden ze dit ook maar eens in ogenschauw moeten gaan nemen....

Denk trouwens dat ze dit niet lezen ;(

Arie: inderdaad!!, die zooi sijpelt lekker de tunnel in... misschien ook maar eens een kilometer of wat 'zelf-wassende-weg' aanleggen, van zoveel miljoenen euro's,scheelt ons en de brandweer tijd om het wegdek schoon te maken.. want ow wat is dat stukje dure asfalt wat in rotterdam ligt toch schoon!...*zucht*

Het ongeluk gebeurde net voor mij en was zeker niet te wijten aan de snelheid van de chauffeur maar helaas toch omgevallen maar dit bewijst maar weer eens dat een wereldstad als rotterdam geen enkele alternatieve route kan bieden bij dit soort calamiteiten terwijl er toch dagelijks vele honderden vrachtwagens rond rotterdam rijden maar de blankenburgtunnel gaan we pas over 40 jaar aanleggen want stel je voor dat die kikker die daar in de polder zit het niet zou overleven . Dus gevolg half rotterdam te laat op zijn werk alle transporten geen doorgang meer dus miljoenenschade maar alternatieven HO maar

Uitgezonderd een defect aan de vrachtwagen (of aan de weg) lijkt me de combinatie snelheid(hoe laag ook)/klotsende lading toch wel de oorzaak.

Halo,

Zitten er geen slingerschotten dan in gaswagens?

Nee er zitten geen slingerschotten in een gastankwagen en om dat de boel behoorlijk onder druk staat is dit ook niet nodig:het "klotsen" is door dat de vloeistof onder druk staat =/- 70% minder

Gelukkig sijpelt LPG niet, maar verdampt het. De gaswolk is niet fijn, maar als het dicht is, is het direct gevaar ook snel weg met de wind.

Het takelen wordt een ander verhaal. Vol is veiliger dan leeg (ivm vonken en damp), maar leeg takelt makkelijker.

In dit geval waarschijnlijk de scherpe bocht naar de brug iets te snel genomen? Daar dus actie!

De wagen ligt aan de linkerkant en op zijn linkerkant, na een linkerbocht. Je moet dan toch eerder denken aan klotsen van de lading of een defect aan de wielophanging/vering.

Voor takelen maakt het niet uit of de wagen vol of leeg is, ook niet voor mogelijk explosie gevaar. Het is immers een gesloten vat, en er komt bij takelen geen hitte vrij. En het gewicht hoeft ook geen probleem te zijn, dat is slechts een kwestie van de kraancapaciteit en het hijsgereedschap er op aanpassen. Van groter belang is de vakmanschap van de mensen die de berging gaan doen, vaak ontstaat er meer schade bij de berging van een voertuig dan er was door het ongeval.
In dit soort gevallen heb je vaak dat de brandweer en/of politie wil gaan uitmaken hoe het gedaan wordt, en daar zit nu niet echt de kennis op hijsgebied.
A3

Aanvulling,
Kan nog zijn dat de wagen vanaf de kant van de oude maasweg is gekomen (berichtgeving geeft aan vanaf Spijkenisse)dan heeft hij wel een bocht naar rechts genomen maar daar kom je zo wie zo al niet echt snel vandaan door 2 krappe bochten en een helling die er voor zitten.
A3

Waarschijnlijk bij de Esso geladen en dan ga je toch met ca. 80% vulling weg. En inderdaad snelheid zal hij niet hebben gehad.

Sluiten die vrachtwagen !!

Yep veel te onveilig, net als Odfjell.
Slot erop;-)

Vanmorgen lag ook de metrolijn over Pernis er plotseling uit met een flink langere reistijd tot gevolg. Gelukkig is het nog vakantietijd dus valt de ellende mee, normaal gesproken zijn 2 van dit soort problemen genoeg om veel verkeersellende te veroorzaken in deze regio.

De Blankenburgtunnel had er 30 jaar geleden al moeten liggen, maar de geitewollensokkenbende houdt hem vast nog wel 30 jaar tegen. Die gasten hoeven blijkbaar niet naar hun werk....

De hartelbrug moest toen aangepast worden, want er moest zonodig een bussluis komen... ik ken iemand die aan de overkant werkt bij de Aluchemie... voorheen kon hij gewoon rechtdoor rijden en was hij er binnen een kwartier, nu is hij anderhalf uur te laat,omdat hij moet omrijden onder de botlekbrug door, ... Maaaar de bus is in ieder geval op tijd...!,jammer ook de bus in de file staat... gevolg,weer miljoenen voor niks uitgegeven..Goed werk!

Knap, dat de kleine omweg langs de brug anderhalf uur kost (normaal 15 minuten en nu anderhalf uur te laat = 1 uur 45 minuten reistijd). Gaat'ie lopen of zo? ;-)

wat een luilak, ga dan ook gewoon op de fiets! dan kan je nog gewoon rechtdoor.

ik ging om 08.15 uur over de Spijkenisserbrug richting Hoogvliet.
wat denk je? Één (1 !!!) baantje open.
Lang leven de verkeersleiders (of zijn het leijers?).

Dat stoort mij ook altijd zo verschrikkelijk. Eerst met zijn allen kruipend de brug over naast een lege asfaltstrook en dan door heel Hoogvliet heen naast een lege asfaltstrook.

k ging om 08.15 uur over de Spijkenisserbrug richting Spijkenisse.
wat denk je? Één (1 !!!) baantje open, maar het reed wel lekker door.

Als jullie met het lek die witte rommel bedoelen die op de weg ligt, dan is dat geen gas hoor, maar gewoon Ad-blue. Dat is een goedje wat de uitstoot van de dieseldamp nog net even een schoner effect nageeft voordat het de uitlaat verlaat.
Het lijkt me sterk dat die oplegger met zo'n lage snelheid dusdanig beschadigd is, dat ie is gaan lekken...
LPG-auto's zijn namelijk zo dikwandig uitgevoerd en de ventielen dusdanig sterk dat ze veel druk aankunnen. Ook in een andere positie. Maar goed: eind goed , al goed . Geen grote ramp net zoals in de jaren 70 in Los Alfques Spanje.
En die verkeersinfarcten horen er helaas bij. Sta er ook iedere dag als chauffeur in.
Blij dat er weer en collega goed weggekomen is en iedereen die daar in de buurt was ook.

Heerlijk om eens een ervaren iemand te lezen, die eerst aan mensen denkt en pas later aan andere gevolgen.

File is altjd een kostenplaatje en de hufters die knorren ovr busbaan etc. Jammer gemoiste kans maar wel goed egoistisch gedacht.

Vast in rozenburg
Was er maar een tunnel tussen rozenburg en maassluis

Ontlasten !! die A15/N15 dmv van een tunnel, liefst 2 (blankenburg/oranje tunnel)als straks maasvlakte 2 in bedrijf gaat bied dat werk aan 6000 mensen...goed voor de economie,ook voor de partners/kinderen en kleinkinderen van de dames en heren boomknuffelaars...

Jammer weer dit,ben vrij vandaag dus heb er niets van hoeven meemaken, succes voor de file rijders/staanders..

Is er dit jaar al een een week geweest zonder een ongeval rond dit stuk van de A15?... :-)

Nog een mazzeltje dat er een dubbele rail is, anders had de truck misschien wel beneden op de A15 gelegen... Brrr.. Daar moet je niet aan denken...

Dat is geen geluk daar is over nagedacht.
A3

@ Edwin den haag: Wat is je probleem?, ik ken dat stukje, en van mijn collega vernomen is ook die weg die onder de brug loopt ook afgesloten.. dus stondt zijn/haar 'kennis'daar waarschijnlijk al even.. ik snap jou rekenkunsten ook niet erg.. "wat normaal een kwartiertje zou kosten", neemt nu blijkbaar anderhalf uur in beslag omdat diegen in de file staat.. dus hoe kom je aan 1uur en 45 minuten kerel?

Normaal rijdt hij daar een kwartier over (en is op tijd) en nu is hij anderhalf uur te laat....... Opgeteld is dat een uur en drie kwartier. Dat is geen hogeschoolwiskunde.

Dat is dan die lange file tussen de Hartelbrug en de afslag voor de Botlekbrug. De weg onder de brug is verlegd, maar nooit lang afgesloten geweest.

Ik heb overigens geen probleem. Ik stond op een gunstige plaats toen het verkeer gestopt werd en heb vandaag niet meer dan een kwartiertje vertraging opgelopen. Gelukkig ben ik niet helemaal onmisbaar op mijn bedrijf.

Ongelukken gebeuren, ben hierdoor ook een afspraak mis gelopen maar vond dat ze het knap snel hebben gewerkt! Er moeten betere alternatieven komen dat is zeker, je kan de regio niet in of uit. Maar ben wel onder de indruk van het snelle werken, had veel langer kunnen duren! Hoe is dan wel die vrachtwagen op zn kant terecht gekomen als hij niet te hard heeft gereden dan? Zo spannend is dat stukje weg toch niet?

Haal die tank even weg, de constructie van de tankwagens is zodanig dat er weinig tot niets mee kan gebeuren.
Takel er bij, vierkant oppakken, op een dieplader en weg.
geen gezeur van incidentmanagement, of brandweer.
Gewoon doorpakken.
Heb dit een aantal jaren geleden op de RW 58 meegemaakt, voertuig lag nog iets dieper.
Een uur en de weg was vrij.

Wanneer gaan de dames en heren in Den Haag nu eindelijk eens begrijpen dat de mensen die in en rondom het Botlek/Europoort gebied wonen en werken leven op een tijdbom die ooit een keer afgaat.
Als dat gebeurt dan gaat het om duizenden doden en gewonden.

Er worden belachelijke bedragen uitgegeven om het terrorisme te bestrijden terwijl dat waarschijnlijk weggegooid geld is. Waarom stoppen we dat geld niet in het structureel verbeteren van de veiligheid van het Botlek/Europoort gebied? Waarschijnlijk kost dat - op de lange termijn - minder geld en de veiligheid zal er daadwerkelijk door kunnen vergeteren.

Dat betekent naast het beter controleren en sanctioneren van de aanwezige bedrijven op het naleven van de regels ook het zorgen van een betere infrastructuur. Er moeten o.a. gewoon veel meer ontsluitingswegen komen.

Een bekend spreekwoord is dat de put pas wordt gedempt nadat de koe al verdronken is. Laten we nu eens verstandig worden en zorgen dat de put wordt gedempt voordat de koe verdinkt.

Daarbij komt nog dat het niet de eerste keer zal zijn dat de wet van Murphy blijkt te werken. De Botlektunnel staat regelmatig (vrijwel elke dag) volledig vast tijdens de spits. Stel dat er op zo'n moment iets ernstigs zou gebeuren.
Ik zou graag willen voorkomen dat er dan alleen een rapport komt van de veiligheidsraad en een verantwoordelijk minister moet opstappen maar dat er in de tussentijd vele gewone burgers met de problemen zitten.

Als Hagenees snap ik het prima. Het moet alleen nog doordringen in dat kleine stukje in de binnenstad, waar juist weinig Hagenezen wonen.

(wat de files betreft valt het erg mee rond de Botlektunnel; tussen half 8 en 8 uur is het bijna altijd prima doorrijden)

Beste Aad. Hoewel ik het met je standpunt geheel eens ben, vrees ik dat het anderzijds “wishful thinking” is. Natuurlijk hadden politici over de ontsluiting van dit gebied veel beter na moeten denken. Hadden ontsluitings alternatieven als een Blankenburgh- én Oranjetunnel er allang moeten liggen. Dat stuk A15 tussen Botlektunnel en Vaanplein, waar verkeer grootscheeps wordt afgevoerd richting achterland had allang zo moeten zijn zoals ze het nu aan het maken zijn. Het stuk Maasvlakte – Botlektunnel had allang driebaansweg + een eigen strook voor vracht- en busverkeer (zoals de A16 voor en voorbij de Van Brienenoordbrug) moeten zijn. Had het stuk Noordtunnel – Gorinchem volledig driebaansweg moeten zijn. Geen politicus met visie in dit land die meer als vier jaar meer vooruit durft te denken. Simpelweg omdat de gehele goe-gemeenschap over hem/haar heen rolt, hem/haar tot de grond toe afbrand, omdat het toch allemaal weggegooid geld is. Daarnaast de ellenlange procedures van een milieu-maffia die alles ook nog tientallen jaren durft te vertragen, en de chaos is compleet.

Ooit zijn er politici geweest met vooruitziende blik die wel 25 of meer jaren vooruit durfden denken en doorgezet hebben. Zij hebben de Betuwespoorlijn aan laten leggen, die zo verschrikkelijk hard nodig is als de 2e Maasvlakte ook nog operationeel wordt. In mijn visie kun je gerust stellen dat hier op een goede manier vooruit gedacht is. Nog zijn velen niet overtuigd. Nog hoor ik in mijn omgeving het ongezouten commentaar als ik maar aan het woord Betuwespoorlijn durf te denken, laat staan uitspreken.

Logisch dat als wij, die politici uiteindelijk aan de macht helpen en vervolgens diep in de grond stampen, ze volledig afbranden, als ze een omstreden beslissingen nemen, die ons voorstellingsvermogen soms overschrijd, hier heel voorzichtig hier mee worden. Met alle gevolgen van dien. Zoals die van vandaag.

Een beetje kort door de bocht ga je wel met je negatieve betoog.
Het gaat grotendeels helemaal niet over het onderwerp en er komen verder veel valse argumenten in voor.
Je kom uit Spijkenisse, ik meen me te herinneren dat daar ook veel mensen wonen die tegen een doortrekking van de A4 zijn.
Idem in Schiedam men is vooral tegen dingen.
Een nieuwe tunnel, zo snel er maar ook een plan wordt voorgelegd komen allerlij mensen in geweer en maken er een levenstaak van om de boel zo lang mogelijk op te houden.
Dus niet naar Den Haag wijzen want daar zijn al plannen genoeg gemaakt om de ontsluiting te verbeteren. De mensen moeten zelf eens stoppen met alles tegen te willen houden.

Wat de bedrijven betreft en controles daarop, ik kan wel zeggen dat dit geregeld gebeurt. Ik zie veel opgeklopte verhalen op tv en lees hetzelfde in de krant. Ook uitspraken van een hoogleraar die kant nog wal raken. Maar als een hoogleraar iets zegt zal het wel waar zijn denken wij. En let wel, veel dingen die geconstateerd worden, stellen op zich niet veel voor in de zin van gevaar voor de omgeving e.d. vaak is het een administratief gebeueren. Zoiets als je rijbewijs niet bij je hebben. Of je gordel niet om hebben.
Nee dan tonen ze op TV een paar tanks waar water overloopt ter koeling van de tanks, en dan gaat het verhaal over lekkende tanks. Dat noem ik stemming makerij.
Ik werk en woon hier al heel lang en heb de bedrijven in de europoort en de maasvlakte zin komen, ik zit nog dagelijks aan de westkant van de botlek tunnel en voel me niet onveilig.
A3

Dat is dus precies wat ik bedoelde. Mensen met enige visie voor de toekomst worden door ons gewone mensen net zo lang afgezxxxxx, zodat ze het op een gegeven moment wel uit hun hoofd laten plannen die verder reiken dan 4 jaar nog voor hun rekening te houden. En op die manier lopen we dus jaren, jaren en nog eens jaren vertraging op.

Klote vrachtwagens *&%*$#!

Ga janken joh

Ik ben weer thuis, zou eigenlijk in Rdam Noord moeten werken, maar heb bijna 2 uur gedaan over mijn huis naar .....jawel mijn huis. Omdat ik het zo druk vond bij de Spijkenisserbrug, ging ik via Hartelbrug zoals ik meestal doe, tja...verkeerde beslissing bleek wel gauw, toen had ik nog niets gehoord over het ongeluk op de radio. Het stond echt muurvast, ik moest richting McDonalds, daar gekeerd, en daarna kroop ik een uur lang tot ik richting Maaswijk kon. Heb mijn werk gebeld en vrije dag opgenomen, kon gelukkig want het is stil vanwege vakantie tijd. Vandaag dus leukere dingen doen met het gezin, was de enige die moest werken, een geluk bij een ongeluk, maar vanochtend bleek maar weer eens dat we bij het minste geringste als ratten in de val zitten hier. (normaal ga ik met metro naar werk, maar vanwege storing bij Pernis, nam ik de auto dus).

Wat fijn dat er iemand is die aan mensen en hun leverns denkt.

Jammer voor hen die knorren over busbaan etc die zijn wel egoistisch bezig dus dat svcheelt voor hen zelf wel

@ Edwin(Den Haag) Niet iedereen rijd tussen half 8 en 8 door de tunnel... Als je het rond die tijden mee vind vallen... probeer eens een half uurtje eerder... :-)