nieuws

Katendrecht als bakermat van de tattoo

De tattoo-geschiedenis van Nederland begint op Katendrecht in Rotterdam. In de hoogtijdagen zijn er wel acht tattoo-shops te vinden op de geringe 55 hectare die de Kaap rijk is. Nu is het er nog maar één: die van Tattoo Bob.
Weinig mensen zullen Katendrecht direct in verband brengen met tattoo's, maar volgens Ralph Moelker, zoon van
, is het de plaats waar de Nederlandse tattoo-scene is ontstaan.
Begintijd
De tattoo-cultuur begint in de jaren vijftig met verschillende tatoeëerders die zich vestigen op de Kaap. Eén van hen is Dick van Oost (Tattoo Dick), bij wie Tattoo Bob in 1967 in de leer gaat.
Op dat moment zijn er nog maar een paar shops in Nederland, die voornamelijk op Katendrecht te vinden zijn. Tattoo Bob behoort tot de tattoo-pioniers. Vanuit het hele land, komen mensen naar Katendrecht voor een tatoeage.
In de begintijd zijn het vooral zeelieden die de tattoo-shops op de Kaap bezoeken. De meest gangbare volgorde is volgens Moelker: "Een schip komt aan, er wordt stevig gedronken en in hun dronken bui laten de zeelui een tattoo zetten. Daarna brengen ze een bezoek aan de dames van lichte zeden".
Het kan ook wel eens zo zijn dat de tattoo als laatste aan de beurt komt. Dan laten de zeelui vaak de naam van de zojuist bezochte prostituee op de arm graveren.
In de zeventiger jaren gaat het er in de tattoo-shops heel anders aan toe dan nu. Alcohol en sigaretten horen erbij. Iedereen krijgt dezelfde inkt en naalden worden net zo lang gebruikt tot ze krom zijn.

Prostitutieoorlog

Naast tattoo-shops zijn er ook veel cafés en prostitutiehuizen te vinden op de Kaap. Katendrecht komt bekend te staan als uitgaanscentrum van Nederland, met veel kroegen en vertier. 'Dancing Walhalla' wordt gezien als hét danspaleis van Rotterdam en omstreken, maar ook kroegen als de 'Black Sea Bar', de 'Neutral Bar' en de 'Horse Shoe Bar' trekken veel bezoekers.
Langzaam wordt de sfeer op de Kaap steeds grimmiger. "Er ontstaan pooiernetwerken die complete huizenrijen opkopen en buitenlandse meisjes importeren", noemt Ralph Moelker.
"Veel cafés en prostitutiehuizen worden gesloten door de gemeente".

Hygiëne

De GGD begint in de jaren tachtig aan een offensief tegen de toemalige tattoo-scene. Door onder meer de komst van HIV en andere ziektes worden er steeds meer vraagtekens geplaatst bij de hygiëne binnen de tattoo-wereld. De Rotterdamse GGD onderzoekt zelfs een tatoeageverbod.
Tattoo Bob besluit in deze jaren een nieuwe weg in te slaan: hij is de eerste in Nederland die het medisch verantwoord tatoeëren invoert. Hij gaat gebruik maken van wegwerphandschoenen en steriliseert zijn naalden. Hiermee is Bob ook op het gebied van hygiëne een echte pionier.
Zijn hygiënische aanpak zorgt ervoor dat Bob mag blijven op de Kaap. Vrijwel alle andere shops sluiten hun deuren. "Veel tattoo-shops en prostitutiehuizen gingen verder in het gokken. Anderen gingen naar Spanje toe, maar m'n vader bleef zitten", zegt Ralph Moelker.

Het verdwijnen van een taboe

Jarenlang heerst er een taboe op tattoo's. Het zijn voornamelijk zeelieden en andere ruige mannen die de shops bezoeken. Met de opkomst van MTV en internet verdwijnt het taboe helemaal. "Ik mocht vroeger op school niet zeggen dat ik de zoon van Tattoo Bob was. Nu is dat wel anders", vertelt Moelker.
Deliplein
Tegenwoordig is Tattoo Bob de enige tatoeëerder op de Kaap. Na een periode van leegstand en dichtgetimmerde panden is Katendrecht weer helemaal opgeknapt. Er zijn verschillende culturele instellingen, restaurants en barretjes te vinden.
Ook voor het tattoëren is volgens Ralph Moelker nog meer dan genoeg plaats op de Kaap: "Ze komen nog steeds vanuit het hele land naar ons toe. Ik houd dat in ere, ik vind de historie heel belangrijk".

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl