Vergeten Verhalen: beschuit uit Barendrecht

De rol waarin beschuit niet kan breken, is in 1957 uitgevonden in Barendrecht! Die manier van beschuit verpakken wordt nog altijd door vrijwel alle beschuitfabrikanten gebruikt. Het is een uitvinding van Hooimeijer.

De beschuitfabriek van Hooimeijer zit van 1933 tot 2003 aan de 3e Barendrechtseweg in Barendrecht. Arie Hooimeijer is de oprichter.

Hij begint in 1905 in Rotterdam-Zuid een brood-, beschuit- en kleingoedbakkerij. Gaandeweg specialiseert het bedrijf zich in beschuit en koekjes.

In 1933 verhuist A. Hooimeijer & Zonen naar Barendrecht. Daar wordt een moderne bakkerij gebouwd.

Watersnood
De fabriek wordt in 1953 getroffen door de watersnood. In de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 wordt de directie van Hooimeijer om 2.30 uur door de politie gewekt, omdat de Achterzeedijk dreigt door te breken.

De voorzitter van de veiling stelt een loods beschikbaar. De beschuiten uit de fabriek worden daar naartoe gebracht. Ook de administratie verhuist naar de veiling. Zelfs het verpakkingsmateriaal wordt uit de fabriek weggehaald.

De directie houdt er rekening mee dat er een tijd uit andere fabrieken beschuit zou moeten worden ingekocht. Dat kan dan wel verpakt worden als Hooimeijer-beschuit.

De dijk breekt uiteindelijk om 7.15 uur door. Niet alles uit de fabriek kan worden gered.
In de fabriek ligt nog 350 ton bloem. Daarvan blijft 150 ton droog. De machines staan onbruikbaar in het water.

Varen
"Ze konden in het Westland een polderschuit lenen", vertelt Arco van der Lee. "Toen konden ze per schuit door de fabriek varen en zo alles wat droog was gebleven met die schuit naar het droge brengen". Het duurt tot eind april voor een deel van de fabriek weer in gebruikt wordt genomen.

Grootste van Nederland
Op 6 maart 1954 opent A. Hooimeijer & Zonen aan de 3e Barendrechtseweg een nieuwe beschuitfabriek. Het is dan de grootste van Nederland. Hooimeijer is ook modern in de manier waarop reclame wordt gemaakt.

Grote en moderne Mercedes vrachtwagens rijden, vaak voorzien van een aanhanger, door het hele land om de producten van Hooimeijer naar de afnemers te brengen. De naam van de fabriek stond daar met grote letters op te lezen. Hooimeijer had de grootste lichtreclame op het Groothandelsgebouw in Rotterdam.

Verzamelalbums
Ook geeft het bedrijf verzamelalbums uit. Bij elke rol beschuit zat een plaatje dat je in een album kon plakken. ‘Oceaanreuzen’ is een bekende. Er horen 96 plaatjes bij.

De beschuitfabriek is een aantal keer getroffen door brand, bijvoorbeeld in 1959. Hooimeijer produceert dan 30 procent voor de Engelse markt. De concurrentie profiteert van de gevolgen van de brand bij Hooimeijer en de Barendrechtse fabriek raakt vrijwel de hele Engelse markt kwijt.

Op 14 september 1965 is er weer een grote brand bij Hooimeijer. De schade is zo'n twee en een half miljoen gulden. Bij de brand gaat de magazijn-, opslag- en verpakkingsruimte verloren. Het deel van de fabriek waar beschuit wordt geproduceerd blijft behouden.

Circustent
Op de ochtend na de brand wordt een circustent opgezet waarin het verpakken van beschuit door kan gaan. Snel ingeschakelde papier- en kartonfabrieken leveren nieuw materiaal. Zo kunnen de 250 werknemers van Hooimeijer aan het werk blijven.

Veel Nederlanders kiezen vanaf de jaren zeventig niet meer voor werk aan de lopende band. Hulp komt in de vorm van Marokkaanse gastarbeiders, die blij zijn met een bed in het fabriekspension van Hooimeijer.

Einde
Hooimeijer neemt een aantal bedrijven en ook concurrenten over. In 1959 wordt concurrent Hille/Haust uit Amsterdam overgenomen. Er volgen meer overnames. Zoals de aankoop van Stereo Rotterdam in 1966 en wat kleinere ondernemingen.

In 1973 zoekt familiebedrijf Hooimeijer aansluiting bij de Engelse multinational J. Lyons & Co., waarna er nog meer overnames plaatsvinden en het bedrijf een sterke groei kent. Toch kiest de onderneming ervoor om uit Barendrecht te vertrekken en verder te gaan in Dordrecht.

Op 13 december 2002 vindt in Barendrecht de laatste beschuitproductie plaats. In 2003 verhuist het bedrijf naar Dordrecht, waar in 2006 de naam wordt veranderd in Continental Bakeries B.V.

Na de sloop van de fabriek zijn op het terrein van de fabriek huizen gebouwd. Daar vind je de Hooimeijerlaan. Eigenlijk is dat het laatste in Barendrecht dat aan de fabriek herinnert.

Op de website van de Historische Vereniging Barendrecht is meer te vinden over de geschiedenis van Hooimeijer.
Meer over dit onderwerp:
madm vergetenverhalen
Deel dit artikel:

Reageren