nieuws
Huisartsenposten: bezoekers tevreden, onduidelijkheid over wachttijden
Veel bezoekers van huisartsenposten zijn tevreden over de manier waarop ze worden geholpen. Wel is er nogal wat onduidelijkheid over hoe lang patiënten moeten wachten op hun behandeling, blijkt uit een publieksenquête van RTV Rijnmond en de andere regionale omroepen.
De online-enquête werd landelijk door 15.000 mensen ingevuld. In Zuid-Holland reageerden 1500 mensen. Van hen bezocht driekwart afgelopen jaar de huisartsenpost.
Ruim 80 procent in Zuid-Holland is tevreden over het bezoek. Zo zijn ze te spreken over hoe dokters naar hen hebben geluisterd en hoe ze zijn behandeld.
Het merendeel (65 procent) vindt ook dat ze vriendelijk te woord worden gestaan als ze met de huisartsenpost bellen voor een afspraak.
Wachttijden onduidelijk
Zo'n 70 procent van de bezoekers kreeg bij binnenkomst niet te horen hoe lang ze ongeveer moesten wachten. Ook werden ze tussentijds niet geïnformeerd over wanneer ze aan de beurt waren.
Zo'n 70 procent van de bezoekers kreeg bij binnenkomst niet te horen hoe lang ze ongeveer moesten wachten. Ook werden ze tussentijds niet geïnformeerd over wanneer ze aan de beurt waren.
Ruim 65 procent van de Zuid-Hollanders die de enquête invulden, werd binnen een half uur geholpen. Twee derde van de mensen heeft begrip voor de tijd die men moest wachten. Ook vonden ze het niet erg dat andere patiënten eerder werden behandeld.
Landelijk
De cijfers in Zuid-Holland komen nagenoeg overeen met de landelijke gemiddelden. Dat geldt ook de noodzaak van het bezoek aan de huisartsenpost.
De meeste mensen vonden dat het nodig was om te gaan. Slechts 3 procent vindt achteraf dat het bezoek had kunnen worden uitgesteld totdat de eigen huisarts beschikbaar weer was.