Tumult over omstreden flyer Nee-kamp Woonreferendum

In Rotterdam is donderdag consternatie ontstaan over de campagne die wordt gevoerd tegen de Woonvisie van de gemeente. Tegenstanders hebben flyers verspreid waarop staat dat mensen die tegen stemmen bij het woonreferendum een maand huur kunnen winnen.

Het enige wat ze daarvoor moeten doen is een nee-poster voor hun raam hangen, daar een foto van maken en die opsturen naar het campagneteam.

Op 30 november wordt in Rotterdam het woonreferendum gehouden. Inwoners kunnen dan hun mening geven over de Woonvisie van wethouder Schneider. Hij wil onder meer duizenden sociale huurhuizen slopen, zodat er plek komt voor duurdere woningen.

Loterij
Leefbaar Rotterdam is boos over de campagneactie en dient een klacht in. Volgens de partij maakt het nee-kamp op deze manier een loterij van het referendum, zegt raadslid Bart-Joost van Rij.

''Het is algemeen bekend dat je mensen niet mag verleiden om op iets te stemmen door er iets tegenover te stellen'', zegt Van Rij. Hij vermoedt dat de kieswet is overtreden. ''Ik denk dat ze daar een grove fout mee maken.''

Regels
Het Actiecomité Woonreferendum, dat verantwoordelijk is voor het verspreiden van de poster, denkt niet dat regels zijn overtreden. ''We hebben nagevraagd of het mag en het mag allemaal'', aldus woordvoerder George Verhagen.

Ook wordt de beloning van 629 euro uit eigen zak betaald. ''Hier wordt geen subsidie over verleend'', benadrukt Verhagen. ''Ook niet bij het drukken van de flyers.'' Hij daagt Leefbaar Rotterdam uit om te bewijzen dat de regels zijn overtreden.

Brainstormen
Het comité bedacht het plan tijdens een brainstormsessie. ''We dachten: dit is nou een leuk iets om de boel te stimuleren. En een hoop mensen die poster voor de ramen te laten hangen'', zegt Verhagen .

De organisatie gaat niet controleren of mensen die de poster ophangen ook daadwerkelijk een nee-stem uitbrengen. ''Mensen mogen doen wat ze willen hoor. We kunnen helemaal niet kijken wat ze stemmen. Daar is het niet voor'', zegt de woordvoerder.

De gemeente Rotterdam gaf achttien geselecteerde partijen afgelopen tijd ruim 100.000 euro om campagne te voeren. Van het geld worden onder meer tv- en radiospotjes betaald of worden debatten georganiseerd. Niemand vroeg geld om campagne te voeren voor de Woonvisie, alle clubs zijn tegen of neutraal.
Meer over dit onderwerp:
Nieuws Woonreferendum
Deel dit artikel:

Reageren