nieuws

RET: nachtelijk openbaar vervoer kost miljoenen

Het aanbieden van volledig openbaar vervoer op vrijdag- en zaterdagnacht in de Rotterdamse regio kost 3,4 miljoen euro per jaar. Dat berekende vervoersbedrijf RET.
De RET deed onderzoek naar de mogelijkheden om ook 's nachts openbaar vervoer aan te bieden. De Rotterdamse gemeenteraad wilde meer informatie over de kosten.
Uit het onderzoek van het vervoersbedrijf blijkt dat het aanbieden van nachtelijk openbaar vervoer miljoenen meer kost dan het oplevert. Er zou dus geld bijmoeten.
Volledig
Het duurste is het aanbieden van een 'volledige' nachtmetro. Passagiers kunnen dan de volledige vrijdag- en zaterdagnacht reizen met de metro en BOB-bus.
Zo'n uitgebreid nachtnet kost zo'n 3,4 miljoen euro per jaar, terwijl de geschatte opbrengsten slechts zo'n 700.000 euro bedragen. Een gat van 2,7 miljoen euro.
Rand
Minder prijzig zijn de andere varianten. Zo zou het ook mogelijk zijn metro's tot 1.30 uur te laten rijden en vanaf 5.30 uur weer te laten vertrekken.
Zo'n 'randscenario' kost circa 2,4 miljoen euro op jaarbasis, maar ook de reizigersopbrengsten liggen dan lager. Verwacht tekort: 1,9 miljoen euro per jaar.
Goedkoopst
In het goedkoopste scenario vertrekken de laatste metro's een uur later. "Per saldo is onze inschatting dat er dan per jaar zes tot zeven ton bijmoet", zegt RET-baas Pedro Peters.
De kosten kunnen volgens de RET worden gedrukt door een hoger nachttarief in te voeren. Dan kan enkele tonnen extra opleveren.
Peters denkt dat vooral dat laatste scenario haalbaar is. Metro's een uur langer laten rijden zou volgens de CEO bijvoorbeeld handig zijn voor uitgaanspubliek.
Lawaai
Hij wijst erop dat het de nodige voeten in de aarde heeft om metro's de hele nacht te laten rijden. Zo gelden in de nachtelijke uren veel strengere geluidsnormen dan overdag.
Ook zou streng toezicht nodig zijn om te waken over de veiligheid. Zo moeten surveillanten meerijden op de voertuigen en moet toezicht worden gehouden op stations.
Ook problematisch: werkzaamheden aan het spoor worden nu vooral 's nachts uitgevoerd. Als dan ook metro's rijden, moeten vaker bussen worden ingezet.

Kansrijk

Het is dan ook de vraag hoe groot de kans is dat straks ook 's nachts metro's rijden in Rotterdam. Volgens de RET is dat internationaal ook niet de norm.
In de 142 steden die wereldwijd een metrosysteem hebben, rijdt in slechts vijftien gevallen een nachtmetro. Ook in veel wereldsteden staan de metro's s' nachts stil.
Het vervoersbedrijf beslist uiteindelijk niet zelf over de nachtelijke ritten. Daar moet de politiek een knoop over doorhakken, waarbij een hoofdrol is weggelegd voor de Metropoolregio.
Experiment
Peters adviseert eerst een jaar te experimenten met nachtelijke ritten. Daar zou uit moeten blijken hoe groot de belangstelling is.
Volgens de RET-directeur is het exploiteren van de metro momenteel winstgevend. De vervoerder zou de kosten voor nachtelijke ritten dus zelf kunnen betalen.
Toch komt de rekening volgens Peters dan indirect toch terecht bij de Metropoolregio, omdat de RET dan minder geld afdraagt aan de overheid.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl