(advertentie)

Groot transport binnenvaartschepen op weg naar Rotterdam

In de Rotterdamse haven komt aanstaande dinsdag een transportschip aan met achttien casco's van binnenvaartschepen erop. Het gaat om de Blue Marlin van rederij Dockwise. Dit schip komt zelden in Rotterdam.

De casco's zijn in China gebouwd en zijn bestemd voor scheepswerf VeKa uit Werkendam. Vorige maand zijn ze op de Yang-Tze rivier bij Nantong op de Blue Marlin geladen. Naast de achttien binnenvaartcasco's zijn er ook drie ponton's aan boord. De casco's worden na aankomst van de Blue Marlin afgehaald, waarna ze naar Mammoet in Schiedam gaan. Daar worden ze van elkaar losgehaald en op verschillende werven van VeKa in Nederland afgebouwd.

De Blue Marlin wordt dinsdag aan het begin van de middag bij Hoek van Holland verwacht.

Bekijk hier een filmpje over het laadproces van de Blue Marlin

Video: Groot transport op weg naar Rotterdam

Reacties

Bekijk onze spelregels voor het inzenden van een reactie >

Ze waren zeker nog in de aanbieding,
bij Kralngseveer hebben de vorige nog jaren liggen roesten.

LEKKER NEGATIEF......

@Ruud(Spijkenisse) Doe iets aan uw algemene ontwikkeling alvorens uw mening (?) te posten. Lees weekblad schuttevaer (www.schuttevaer.nl), een op de binnenvaart gericht vakblad.Daarin staan legio artikelen waaruit blijkt dat onze (de nederlandse)binnenvaartvloot, tevens grootste en modernste ter wereld, aan een continue proces onderhavig is van stilleggen, opleggen en verjonging.Voorop én voortuit loopt waar het eisen betreft die aan binnenvaartschepen gesteld zijn/worden.
En dat wat u in Kralingseveer heeft zien liggen roesten (!?) zullen naar alle waarschijnlijkheid binnenvaartschepen zijn die opgelegd dan wel dmv subisieregeling voor de sloop bestemd zijn. Ten behoeve van vejonging vloot. Schepen die Dockwise komt brengen...

Maar het is wel een feit dat diverse splinternieuwe casco's jarenlang op diverse locaties 'opgeslagen' liggen. Voor een groot deel omdat de oorspronkelijke opdrachtgevers/particulieren de afbouw niet (meer) kunnen bekostigen. En omdat je ook de Schuttevaer leest, weet je ook dat de banken niet zo behulpzaam meer zijn om leningen cq hyptheken te verstrekken. Mocht je casco's gemist hebben, kijk maar eens wat verder de Waal op, bij Bodewes Millingen of in Dodewaard.

Voor de duidelijkheid de schippers/eigenaren zijn nog wel betrouwbaar, alleen de banken zijn voor mij een zeer onbetrouwbare factor geworden o.a. voor schippers en huiseigenaren. Stelling met meer binnenvaartuigen veel minder files op de weg en is vooral duurzamer: wie volgt.

@ WPM

Voor u Ruud beticht van gebrek aan kennis kijk ff in de spiegel. Hij zit dichter bij de waarheid dan u.
Als een schipper iets niet wil is het stilleggen en opleggen,dat kost namelijk geld. En dat verjongen en schaalvergroten is deels opgelegt door de banken. Die leende je wel 4 a 10 miljoen voor een nieuw schip maar 1.2 miljoen voor een 2e hands schip kreeg je niet.
Nu is de scheepsruimte in pakweg 20 jaar verdubbeld en er is niet genoeg lading om deze te vullen.Gevolg vrachtprijzen onder druk en er varen nu zelfs schepen onder de kostprijs. Schepen waarvan de "eigenaar" door de bank betaald word omdat de bank bij faillisement het schip ook niet kan verkopen. Deze is niet aan de straatstenen te slijten. En doordat deze "rotte" schepen er voor zorgen dat de vrachtprijzen niet omhoog gaan word voor niemand de situatie beter.
En nu komen er weer 18 schepen bij? Bel scheepsmakelaar Rensen ff of hij zijn 14 casco's al kwijt is die in de goede tijd besteld zijn maar in de crisis geleverd.En niet werder afgenomen. De man is in een jaar kaal geworden van de zorgen. Er liggen/lagen idd gewoon casco's te roesten in half Nederland.
Mensen met relatief jonge schepen van 15 jaar of iets ouder staan er nu waarschijnlijk het beste voor. Een prima schip met rendabele grootte waarop niet te veel hypotheek rust.

en wat hierboven geschreven is, sluit ik me mooi bij aan!

waar is het filmpje dan?

Ja, waar is het filmpje?

Wat mij betreft mag er een lange film over dit gebeuren komen,dit is toch prachtig om te zien.

wet iemand hoe hij zal varen ( en dan niet alleen: over het water, duhu) maar welke route ...... ( woon nl redelijk bij de waterweg ....0\

Er is maar 1 route mogelijk,over de waterweg. tijdstip mag u zelf uitdokteren

ja dat vind ik tzt wel op een site waar je de schepen kan volgen, ik dach het al, want de moerdijk kan natuurlijk niet open ...........
maar ja weet ik veel ;-)
dank je wel

Het verhaal is incompleet.

De Blue Marlin wordt afgemeerd in het Calandkanaal (boeien).

Daar worden de casco's gelost waarvan ze naar diverse scheepswerven worden gebracht.;

ik hoorde het idd gisteren op rijnmond tv, maar bedankt voor het meedenken

hij komt morgen aan en gaat voa de waterweg naar de maasvlakte aankomst tijd onbekend....

waar is de waterweg, wil hier graag naar komen kijken

Deze loopt van Vlaardingen tot aan Hoek van Holland

geen aardrijkskunde gehad op school :O

jij wel zeker ...

de waterweg is het laatste stukje van wat eigenlijk iedereen de maas noemt.......... idd van ong vlaardingen ( weet ook niet precies de grens) tot hoek van holland

Jij wel zeker

bedankt rara
weet nu waar het is.
inderdaad geen aardrijkskunde op school gehad

even een tip: kijk op marinetraffic.com, type de naam 'Blue Marlin' in en je weet meteen waar het schip uit hangt. Als ie nog bij thv lichteiland Goeree zit, dan hoef je niet ala minuut naar de Maasvlakte of HvH te rijden. Veel plezier dinsdag!
http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?oldmmsi=306589000&zoom=10&...