nieuws

Onderzoek botsing olietanker in volle gang, Odfjell aansprakelijk gesteld

De Bow Jubail in de Rotterdamse haven
De Bow Jubail in de Rotterdamse haven
De zeehavenpolitie onderzoekt hoe de olietanker Bow Jubail zaterdagmiddag op een steiger in de Derde Petroleumhaven in Rotterdam heeft kunnen klappen. Centraal in het onderzoek staan de gesprekken tussen de kapitein, de loods en de sleepboot van Kotug Smit.
De Bow Jubail was aan het aanleggen bij de steiger bij LBC. Een loods was aan boord om daarbij te adviseren. Dat is een gids die schepen in en uit de haven leidt. De sleper van Kotug Smit lag achter het schip, dat eigendom is van de Noorse rederij Odfjell Tankers.

Roeiers


Door nog onbekende oorzaak klapte het schip rond 13:40 uur op de steiger en spoot stookolie uit de voorraadbunkers van de Bow Jubail. De tanker had een volle tank en verder geen lading aan boord.
De roeiers van de KRVE hebben de tanker alsnog aan de steiger vastgelegd. "Anders was het schip aan de haal gegaan. Dat is het laatste wat je in dit geval kunt gebruiken. Onze prioriteit is veiligheid", zegt voorzitter Erik de Neef (KRVE). "De jongens zaten wel helemaal onder de smurrie."
Volgens een woordvoerder van het Loodswezen heeft de zeehavenpolitie inmiddels de voicerecorder van de Bow Jubail opgevraagd om de gesprekken tussen de loods, kapitein en sleepbootkapitein terug te luisteren. Mogelijk wordt zo duidelijk wat de oorzaak van de aanvaring is geweest.

Aansprakelijk


Het
heeft inmiddels Odfjell Tankers als eigenaar van het schip aansprakelijk gesteld. Dat is een gangbare civiele procedure bij incidenten zodat het onderzoek op gang komt. Het zegt volgens een woordvoerder niets over de schuldvraag.
De Noorse rederij heeft ook een onderzoeksteam samengesteld om de oorzaak te achterhalen. Odfjell betreurt dat de botsing is gebeurd en dat als gevolg zoveel dieren moeten lijden.
Sleper Kotug Smit betreurt dat het ongeluk schade en vervuiling aan het milieu en dieren berokkent. Volgens een woordvoerder verleent het bedrijf alle medewerking aan het onderzoek. Ook is Kotug Smit een intern onderzoek naar de oorzaak gestart.

2007


De laatste keer dat de haven van Rotterdam met een enorme olievlek te maken kreeg, was in 2007.
los. Dat schip klapte op een pijpleiding van MOT.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl