nieuws

Rotterdamse haven: Wachtrijen door brexit

De douaneprocedures na de brexit worden door bedrijven zwaar onderschat. Dat is de boodschap van het Rotterdamse Havenbedrijf, de Douane en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Na de brexit op 29 maart 2019 moeten bedrijven zeker acht extra documenten en andere douaneformaliteiten regelen. Bedrijven die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk moeten daar rekening mee houden.
De Rotterdamse haven rekent op langere wachttijden bij de ferryterminals in de Rotterdamse en Britse havens. Zeker de regels voor het verschepen van versproducten en levende dieren worden aangescherpt.
Lees meer: Havenbedrijf wil oefenen met brexit in Rotterdamse havenZeker de Rotterdamse haven zal volgens het Havenbedrijf de gevolgen van de brexit voelen. Negentig procent van alle ferry's en 55 procent van het shortseacontainervervoer in Rotterdam varen op het Verenigd Koninkrijk.
"Welke deal de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk ook sluiten, na de brexit is het land geen onderdeel van de interne markt en gelden douaneregels zoals die voor landen als Canada ook gelden", zei Roel van 't Veld, coördinator brexit bij de Douane. De Douane heeft 928 banen extra door de brexit. Op jaarbasis zal het aantal douaneformulieren exploderen, zo is de verwachting.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl