Huurders Havensteder klagen over slecht onderhoud

Huurders van de Rotterdamse woningcorporatie Havensteder hebben geklaagd over slecht en achterstallig onderhoud aan hun woning.

De bewoners van een studentenhuis aan de Beukelsdijk klagen al langere tijd over de staat van hun woning. In de kelder en badkamers hebben ze veel last van schimmel. Ook moeten de studenten een fiks bedrag betalen aan de energierekening.

Bewoners van een andere woning aan de Spireastraat troffen vorige week maandag hun kelder aan vol met rioolwater. Dit was de tweede keer in drie jaar dat dit gebeurde. Havensteder het rioleringsprobleem nog steeds niet opgelost.

De woningcorporatie gaat de zaken onderzoeken en zegt verder nog niet te kunnen reageren.

Foto: Ramon Marks

Video: Huurders Havensteder klagen over slecht onderhoud

Audio: Huurders Havensteder klagen over slecht onderhoud

Reacties

Bekijk onze spelregels voor het inzenden van een reactie >

huurders van havensteder alle sterkte
toen het nog pws en com wonen was was het beter voor pws maar helaas heeft pws een fout gemaakt door met com wonen samen te gaan
ik hoorde heel veel minpunten over com wonen
en helaas maar waar havensteder is niet beter geworden.

Woonstad is ongeveer net zo slecht, 5 maanden wachten op een reparatie van een lekke afvoerbuis van de douche. Kapotte trappenhuis-verlichting die na diverse telefoontjes niet vervangen word. Denk dat het alleen maar erger word.

Minder douche en je bij de kraan wassen is een nette zo effectieve maar een besparende optie. Die trappenhuis-verlichting kun je als bewoners ook zelf herstellen indien het om die paar lampen gaat. Niet klagen maar dragen .

Dit is natuurlijk een reactie die nergens op slaat. Als zaken als afvoerpijpen kapot zijn behoort een woningcorporatie gelijk actie te ondernemen.

En wat die verlichting betreft, prima, wil ik best zelf doen, maar er dan ook niet meer extra voor rekenen.

We betalen wel voor onderhoudskosten, en ik heb een service-abonnement. Dan mag ik daarvoor wel verwachten dat het gemaakt wordt.

Hoe typisch dat de redactie deze verhuurder GEEN huisjesmelker noemt. Havensteder is zeker te rijk en te blank.

Hohoho, Richard - herinner jij je 'onze Rotterdamse ENGEL' nog?? Vergis je niet. De meeste huisjesmelkers zijn nog altijd witte Nederlanders. Dat die meneer uit Dordrecht van Turkse afkomst is, zegt niets over de anderen... In Nijmegen is het een aantrekkelijke en goed verzorgde witte, Nederlandse dame om te zien. Ze wordt gehaat daar.

ook heb ik een huurwoning van Havensteder sinds kort en ik ben uitermate tevreden, ik hoef maar te bellen en het wordt vervangen!

"het" ... ook als het niet nodig is en simpelweg gerepareerd kan worden?

Als 80 jarige heb om een verhoogd closet gevraagd heb daar nooit antwoord op gekregen is dit Havensteder?

Voor woningaanpassingen en adviezen in het kader van WMO moet u bij de Gemeente zijn. Een verhoogd toilet is niet altijd de meest geschikte oplossing. Als u het toch wilt en het niet via de WMO krijgt kunt u ook een toiletverhoger plaatsen.

De meeste oorzaken van schimmel zijn slechte ventilatie en slechte bewoning.

Nou Henkie dat zal wel wat u zegt maar wij wonen al jaren in een woning op vreewijk en hebben al jaren last van vocht en schimmel en u heeft het over ventileren nou ik kan u zeggen wij hoeven niet te ventileren want we hebben zoveel last van tocht dat je de wind over je hoofd voelt waaien.
Maar niet getreurd daar heeft havensteder een prima oplossing voor men krijgt voorzetwanden...echter na 8 jaar en 3 voorzetwanden verder hebben we nu weer de schimmel erop staan de huur word steeds hoger een het woonoppervlak steeds kleiner.
Goh wat is het toch fijn om huurder van Havensteder te zijn !
En wij zitten te wachten op sloop of renovatie in vreewijk er zou in nov 2012 al een vergadering zijn maar nu eind maart weten we nog steeds niks Havensteder zwijgt in alle talen,maarja dat is ook typisch Havensteder.

Hij zegt ook: de meeste...

Vreewijk is bekend. Mevrouw Margriet Drijver woont nu zelf daar in een woning die lijkt op de oude woningen. Maar toen zij nog directeur was van Com.Women wilde ze jullie woningen slopen, omdat ze niet meer voldoen aan de huidige norm. Weet je nog?

ja dat weet ik nog had ze toen haar zin maar doorgedreven maarja er waren weer bewoners die het tegenhielden,en die zijn er nu ook weer,ik snap best dat mensen die hier al 30 jaar wonen niet weg willen die betalen 300 euro per maand waar vindt je nu nog een huis voor die huur,maar ik zit in eenzelfde huis en betaal 525 euro en heb niks dan ellende van mij mogen ze het slopen liever gisteren dan vandaag.

Ik hoop dat je ingeschreven bent bij Woonnet. Reken op 5 - 8 jaar, maar dan heb je wel wat anders. Alleen: overal is wel wat dat niet fijn is...

Er zijn vele mensen die te kampen hebben met een kapotte riolering en daar word je behoorlijk ziek van.
Die onverklaarbare pijnen komen daar vandaan.
Ik ben van de vele medicijnen die ik moest slikken om te overleven in mijn woning over gegaan op de zware pijnstillers.
Ik heb twee jaar die ellende ingeademd, ik ben mijn hele inboedel kwijt door dat vieze huis en kreeg laatst de rekening van vestia dus behoorlijk ziek, geen inboedel meer, geen werk meer en mag daar nog aan betalen ook.
Advocaat had ik ook maar die kan je bellen tot je een ons weeg ja mevrouw ik bel u terug en dat moet hij nog steeds doen ik heb mijn geld maar terug gevraagd want dit werkt zo niet.
Waar kan je nog heen voor hulp nergens want het is ene kliek van narigheid wat elkaar steunt en wij zijn gewoon de l.l.

ik ben blij dat ik lees dat je er ook ziek van kan worden..van die riool die bij ons naar binnen is gekomen, want tegen ons word er nogal makkelijk over gedaan. De eerste keer dat het hier in de spireastraat gebeurde mocht ik geen minuut hier in het huis zijn, want dan was het mijn eigen risico als ik er ziek van zou worden,,zei toen meneer mac donald van havensteder. Maar nu het dus weer hetzelfde is zijn ze ineens zo makkelijk geworden..Zo van eet maar lekker daar en bla bla bla..Dus met andere woorden nu mag je wel gewoon in dit huis zijn..En ziek worden van de ontlasting..BELACHELIJK..Als hun in een crisis zitten hoef ik er toch niet door hun intekomen...

wat voor klachten kan je er van krygen? als plas en poep in je wooning blyft liggen?

Volgens mij kan deze journaliste niet rekenen.

Rijnmond.nl heefft een beerput opengetrokken!!Ze weten de helft nog niet van alle klachten met havensteder.
Hier mooi nieuw gebouw van 5 jaar oud(naast rioollerings probleem pand aan spireastraat) en je wilt niet weten wat hier allemaal mis is.
Al 5 jaar geen plafondplaten,branddeur in parkeergarage kapot dus als er brand uitbreekt hebben we een probleem maar ja dat maakt havensteder toch niet uit,balkon die niet goed zijn,tegels op galerijen die verzakt zijn,verlichting die bij regen uitslaat(kortsluiting),overlast van jeugd,ach laat ik maar ophouden.
Maar havensteder houd de mensen aan het lijntje door te zeggen we zijn er mee bezig......maar wel elke maand gewoon om de huur durfen te vragen.

Ik ging in 1997 in Schiebroek huren van De Combinatie. Achteraf gezien helemaal niet zoveel beter als het latere Com.Wonen. Want de fusie werd tegengehouden door de toenmalige Combinatie directeur. Erik heette hij en nee, geen Staal erachter :-). N adat hij was overleden ging de fusie opeens toch door.

In 2010 ben ik verhuisd, maar mijn broer woont nog in een voormalige PWS woning en ondervindt van Havensteder weinig ongemak. Hij merkt het nauwelijks. Als hij belt voor iets, dan komt de huismeester, of hoe dat nu ook heet.

De komende jaren moeten we allemaal meer zelf gaan doen, want corporaties zullen het onderhoud zoveel mogelijk laten schieten, vanwege de verhuurdersheffing van 1,75 miljard euro die ze moeten gaan betalen per jaar aan het Rijk. Mijn tip is dan ook: als je gezond bent en je kunt nog veel doen, maak zelf de algemene ruimtes schoon, doe zoveel mogelijk zelf de ramen daar, vervang lampen (de corporatie zal die waarschijnlijk gratis verstrekken) en als er een containerruimte is, houd die elke week goed schoon. Bel alleen, als het echt niet anders kan.

Het klinkt vreselijk, maar dit is het beleid dat we nu eenmaal hebben met de PvdVVD in Den Haag.

Lik me reet, ik ga echt geen lampen vervangen of iets dergelijks.

*quote* Lik me reet, ik ga echt geen lampen vervangen of iets dergelijks.

Nou als dit uw manier van communiceren is kan ik het me heel goed indenken dat een woningstichting niet gelijk in de houding gaat staan voor u.

Moet je horen, dat heeft er niks mee te maken. We leven niet meer in de Middeleeuwen waar alles een gunst is. Inmiddels is er gevochten voor huurdersrechten en het goeie nieuws voor Raven is dat een woningstichting ook nooit officieel van een huurder zal eisen (of aan een huurder zal vragen) om zulke klusjes te doen. Dat wordt allemaal gedekt door de servicekosten die je al betaalt. Ik zal dus ook nooit in de situatie komen waarin ik 'Lik me reet' moet antwoorden op een verzoek van een woningstichting.

Klopt helemaal. Wat ze wel kunnen en ZULLEN doen is de servicekosten drastisch verhogen. Ik betaal inmiddels 60 euro hier en dat zal wel 80 gaan worden, vrees ik. Wie nu nog,m zoals mijn broer, nog geen 20 euro betaalt, zal zeer binnenkort ergens tussen de 35 en 40 euro per maand gaan betalen. De service moet wel betaald worden.

Voor mij is het duidelijk - zelf meewerken en lampen vervangen waar ik kan. Dan kan me schelen in de servicekosten.

Wanneer er sprake is van daadwerkelijk achterstallig onderhoudt en dit meerdere keren onder de aandacht gebracht is bij desbetreffende woningcorporatie, waarom dan maanden wachten totdat deze overgaat op acties? Volgens mij kun je dan beter de Huurcommissie inschakelen.

De huurcommisie werkt alleen als het je woning betreft en gaat niet over algemene ruimte's.En overlast door jeugd doet ook de huurcommisie niets.Brandveiligheid doet zelfs de brandweer niets mee,komen niet voor een nacontrole.

Vorige week lekkage gemeld, deze week alles opgelost. En dan heb ik zelfs gekocht van havensteder! Niks aan de hand, mits je zelf een beetje actie onderneemt.

Ik heb eigenlijk in die 10 jaar dat ik huur van com.wonen en nu dus havensteder geen enkele keer problemen gehad met ze. Als er iets was wat ik niet zelf kon verhelpen dan kwam er binnen 2 dagen iemand om het op te lossen. De kommunikatie verliep en verloopt nog steeds altijd prima. Ik denk dat het ook te maken heeft met wie je kontakt hebt, de ene monteur/huismeester/telefoniste is de ander niet. Verder wat Raven ook al aanhaalde, doe zoveel mogelijk zelf als je het kunt. Wat ik ook zie is dat een aantal mensen hun woning totaal niet onderhouden en denken dat is mijn taak niet, en de woning haast uitleven als het ware. Natuurlijk ga ik niet ontkennen dat er ook serieuze klachten zijn, maar je kunt dan niet Havensteder als totaal aan de schandpaal nagelen, vind ik.

Bij ons in de Zonnetrap is asbest aangetroffen, dus alle woningen moeten gesaneerd worden. De woningen zijn een aantal jaren gerenoveerd, toen is er niets aan de asbest gedaan. Helaas wordt je als nieuwe bewoner ook niet geïnformeerd dus sta je lekker te boren in een muurtje waar asbest in zit.

na een aantal jaren, moet nog geleden tussen

Dik, als er niet aan dat asbest gemorreld wordt, dus niet in boren, geen spijker erin willen slaan, niets afbreken, dan is het asbest ongevaarlijk. Gaat het toch kruimelen, dan de corporatie inschakelen. Doen die niets dan kan je naar de Huurcommissie, maar bestaat de Ds+V nog?? Daar kan je dan ook een klacht gaan indienen.

vaak is het asbest dat in woningen voor komt een afvoer leiding van de ventilatie of standleiding.

dus geen zorgen over maken de kans dat je asbestdeeltjes binnen klijgt is 0.

tenzij je natuurlijk zelf eventueel aan de leidingen gaat rommelen

Ik huur al 17 jaar van com wonen-havensteder en tot nu toe na een belletje komen ze snel langs dus hier in Lombardijen doen ze nog wel hun best.Behalve als je jarenlang overlast hebt van buren maar dat is misschien onmacht want ook hun zijn weer gebonden aan wetten en regeltjes.

Nee, daar kunnen ze wel wat aan doen, maar dat vertikken ze gewoon. Ik ben verhuisd door zo'n situatie en de politie stond 100% achter me, maar kon niets doen, omdat alle instanties weigerden mee te werken. En uiteraard ligt het ook aan de soort overlast en in welke mate.

Havensteder....ik krijg er hoofdpijn van. Sinds de fusie een enorme achteruitgang. Ook bij ons in het pand slecht onderhoud. Maar Havensteder geeft wel geld uit aan een pand wat er van de buitenkant niet uit ziet. Balkons zijn opgefleurd, plantenbakken geplaatst en een tafeltennis voor de kinderen. Ja Havensteder zit nu in een mooi pand alleen het uitzicht voor de medewerkers was geen pretje. En dan wordt er wel geinvesteerd! Ach ik heb schimmel in de badkamer overal scheuren in de muren....revolutiebouw! Als zij zelf maar mooi zitten wij betalen wel..

Als u de douche droog houdt en goed ventileert krijgt u geen schimmel. De overige activiteiten van Havensteder hebben niets met uw huis te maken.

Tot nu toe tevreden over havensteder het blijft overigens wel allemaal gebusideerde woningen door de staat en zelf zitten ze in een mooie toren "Th Red Apple" aan de wijnhaven. Waar we uiteindelijk allemaal als huurders aan meebetalen. Wat mij irriteert zijn de polen die ze in dienst hebben kennen geen nederlands dus communicatie ho maar.

Schimmelprobleem kunnen ze niet oplossen. Net zoals in velen woningen wat gewoon een probleem is. Activiteiten mogen er dan niets mee te maken hebben maar het is wel een feit! Zoals het omschreven is stond ook zo vermeld in de uitgave van meerpaal. Laten ze dat geld steken in panden die het hard nodig hebben. In plaats van verbetering voor hun eigen uitzicht.

Dan krijg je een woning aangeboden tot twee keer toe was ik te ziek voor een bezichtiging en bij de eerste keer werd er gezegd mevrouw als u niet kom gaat hij naar de volgende op lijst.
Ik kwam in de woning in de flat hier en moest hem nemen anders had ik overleden in mijn vorige woning en dat meen ik echt zo ziek was ik.
Deze woning waar ik nu woon had onlangs een riool lekkage dus er heerst een vriendjespolitiek onder die cooperaties en ze spelen allen met ons leven.
Bedankt voor de pijn die ik elke dag heb ik word er mee wakker en ga er mee naar bed, elke dag ellende stelletje nekkesnijers.

Huurdersvertegenwoordiging erbij halen en dan even doen zoals het hoort:

1. brief schrijven aan de corporatie met de klacht. Ze krijgen 2 weken om een schriftelijke bevestiging te sturen met daarin hoe lang het gaat duren voor ze het probleem oplossen en wie ermee aan de slag gaat.
Ze krijgen in totaal zes weken om te antwoorden. Ook, als ze geen bevestiging sturen. Die 2 en 6 weken hangen af van de datum die boven je brief staat.

2. krijg je heen hulp van de corporatie en dat kan zijn dat ze nergens op reageren, of dat ze duidelijk maken via een brief dat ze niets zullen doen, dan kan je naar de Klachtencommissie.

3. Lukt dat ook niet - dan stap je naar de Huurcommissie. Dat kost je 25 euro. Wordt je zaak in behandeling genomen en win je dan krijg je dat geld terug. Maar de Huurcommissie berekent aan de verhuurder wel veen 450 euro. Als er meer zijn met dezelfde klachten, laat iedereen deze punten volgen. En moeten jullie naar de Huurcommissie dan kost dat jullie per huurwoning 25 euro en het kost de corporatie, de verhuurder dus, 450 euro per woning.

De meeste corporaties schrikken daar toch van.

Het heeft bij mij niet geholpen de huurcommissie omdat de lekkage was gemaakt en ze geen monster wilde nemen van de grond.
Ze hadden alles weg moeten zuigen en het oude vieze zand vervangen ook hadden ze de asbest vensterbanken moeten vervangen die zitten er volgens mij nog in.
Ik ben door deze ellende alles kwijt mijn inboedel weg en mijn gezondheid die kapot is, ik k(r)ampeer zonder meubelen in mijn nieuwe woning op het beton en mag daar ook nog ff 2500,- euro voor neer leggen.
Ze dachten bij de vestia dat ik het huis uitgeleefd had achter gelaten maar had het net opgeknapt.
Dus je word ziek van je woning, je raakt je werk kwijt, je word overspannen, je raakt je inboedel kwijt en al je herrinneringen en het kost je dan ook nog de hoofdprijs.
Welkom in 2013!!!

Tros Radar heeft mijn verhaal gelezen en als ze dat van nog meer mensen kunnen doen dan zou het wel eens uitgezonden kunnen worden dus schrijf je verhaal en stuur hem op.

Heb je de echte Huurcommissie gehad, of de klachtencommissie? Want de Huurcommissie zoekt dit doorgaans altijd goed uit en niet zoals jij nu schrijft. Dat is nieuw voor me.

Erg merkwaardig hoor. Zou de eerste keer zijn voor mij dat de Huurcommissie iets niet tot op de bodem uitzoekt. En als het al gebeurt dan moet er een hele goede reden voor zijn. Maar zo te lezen is die er niet.

Hier is de bewuste pagina op de site van de Huurcommissie

http://www.huurcommissie.nl/huurder/onderhoud/

Overigens denk ik dat ik deze klacht eerder voorbij heb zien komen. Ook toen kwam ik met hetzelfde advies en gaf ik de link door en ook toen kwam er opeens geen reactie meer. Ik hoop dat deze informatie Christina toch nog bereikt en dat ze er wat mee kan...

Havensteder kan nog veel verwachten , ik ben nog niet klaar met hun

Studenten en ex studeten die in een smerig,onveilig en gevaarlijk woning zitten, dat is pas schandalig, en dan betalen ze ook nog voor een kamer echt schandalig
4 jaar geen werkende verwarming (klachten doorgegeven
stank overlast van riolering wat al chemische genoeg ruikt (klachten door gegeven
een stoppen kast die elk moment uit elkaar kan spatten. om de haver klap een nieuwe zekering er in stoppen omdat het weer verbrand (klachten door geven
een gaslek onder een student zijn kamer en dat vind havensteder, allemaal normaal.
klachten vanaf 2008 tot nu niet serieus nemen, smoesjes ver zinnen of zeggen dat ze komen en ze komen niet op dagen. Ik zou wel eens willen weten of hun voor een week daar willen wonen in een krot met zwarte schimmel en bruine warme water vies hoor

Dit is een oproep aan de redactie: Ga eens een keer met de bewoners van de Zonnetrap aan de Molenvliet in Rotterdam-zuid praten. Mensen hebben al jaren last van lekkages vanaf de balkons van de bovenburen, er zit al lange tijd een bacterie in de waterleiding en er moet asbest verwijderd worden. De mensen moeten binnenkort tenminste 8 dagen hun huis uit om de leidingen te verleggen en om het asbest te verwijderen. Mensen zijn ook daar geruime tijd aan het lijntje gehouden.

Het is een vriendjes politiek die woningcooperaties, ze wisten maar al te goed dat ik snel verhuizen moest en kreeg een woning aangeboden van maasdelta in een flat.
Ze gaven me deze woning om maar niet te kunnen genezen want laatst waren hier Loodgieters aan het werk aan de riolering en zo gaat het niet alleen bij mij maar ook bij andere mensen.
Onlangs een kennis die net zo zat als ik ze kreeg een woning en kwam erachter dat de kelder blank stond met rioolwater.
Dus je gaat van de ene ellende naar de andere met dank aan de woningcooperaties bahhh dit zijn smerige praktijken onmenselijk vind ik het.