Klachten Top-10 over OV-chipkaart

GroenLinks heeft in Rotterdam een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste klachten over de OV-chip kaart. Bovenaan de lijst staan het onterecht afschrijven van borgbedragen en de files voor hard dichtslaande poortjes.

Dinsdag overhandigt GroenLinks Rotterdam de Klachten Top-10 aan de RET. De klachtenlijst is gemaakt aan de hand van honderden meldingen die via de website ov-chipklacht.nl binnen zijn gekomen. Maandag maakte een aantal consumentenorganisaties bekend per direct uit het overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat te stappen. Ze zijn ontevreden over de voortgang van de ov-chipcard- ze denken niet dat de problemen van de kaart ooit nog zullen worden verholpen.

 De Top-10 luidt:

1: Onterecht afgeschreven borg van 4 euro.
2: Files voor OV-chipkaart-poortjes.
3: Letsel door hard dichtslaande poortjes.
4: Duurdere ritprijs met OV-chipkaart (gemiddeld 20 tot 30 procent, soms meer dan 200 procent).
5: Chipkaart onverklaarbaar geblokkeerd.
6: Dubbel opstaptarief bij overstappen op Connexxion of Arriva.
7: Abonnementszone niet herkend door OV-chipkaart.
8: Het '1 uur retourtje' werkt niet met OV-chipkaart.
9: Verkeerde vertrek- of eindstation geregistreerd.
10: Goedkope tarief voor binnenstedelijke treinritten niet mogelijk met OV-chipkaart.

Audio: Wethouder Baljeu van Rotterdam over de OV-kaartperikelen