Rotterdamse student bedenkt ‘HELP! App’

Er is sinds dinsdagavond een nieuwe gratis telefoondienst beschikbaar om hulp in te schakelen in geval van nood. Met de zogeheten ‘HELP! App’ kun je met één druk op de knop 112 bellen en tegelijkertijd omstanders in de buurt oproepen om te komen helpen.


De applicatie is bedacht door student Bart Blok van de Hogeschool van Rotterdam naar aanleiding van het verhaal van Jacqueline de Jong van Stichting Meld Geweld. De Jong werd op een vrijdagavond met haar man in elkaar geslagen terwijl mensen gewoon voorbij liepen. Blok schrok van het feit dat mensen blijkbaar niet uit zichzelf helpen en bedacht daarom samen met twee medestudenten de ‘HELP! App’. Hierdoor wordt men via de mobiele telefoon persoonlijk gevraagd om te helpen als vlakbij iemand in een noodsituatie verkeert. Dat kan verschillen van een hartaanval tot verdrinking of mishandeling. Ook omstanders kunnen de applicatie indrukken om hulp in te roepen.

Wedstrijd
Bart Blok zond het idee in voor een wedstrijd voor duurzame applicaties en won uiteindelijk de ontwikkeling van het idee door Vodafone Netherlands Foundation en de stichting Enviu.

330.000 EHBO-ers
Het Oranje Kruis roept in de uitzending van EenVandaag alle 330.000 EHBO-ers op om de nieuwe telefoondienst per direct te gebruiken. Ook andere organisaties zoals de Hartstichting en het Rode Kruis hebben aangegeven de applicatie te omarmen. Zij geven aan dat het een belangrijke manier is om bij een hartstilstand waarbij de eerste zes minuten van levensbelang zijn, zo snel mogelijk te kunnen helpen. De applicatie zorgt op die manier voor snelle hulpverlening voordat er een ambulance is.

De applicatie is gratis te downloaden op www.helpapp.nl

Deel dit artikel: