nieuws

Grootschalige controle bunkerschepen

ROTTERDAM - Zeehavenpolitie Rotterdam voert deze week een grootschalige controle uit van bunkerschepen. Bunkerschepen hebben als hoofdtaak om zeeschepen van brandstof te voorzien. Soms hebben schippers echter stookoliën aan boord die illegaal gemengd zijn met afvalstoffen.
Dit gebeurt om verwerkingskosten van die afvalstoffen te ontlopen, met flinke milieuvervuiling tot gevolg.
Na maanden observatie door onder meer Zeehavenpolitie, DCMR, Douane en de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn 70 bunkerschepen in kaart gebracht die soms verdacht gedrag vertoonden. Ongeveer 30 schepen krijgen gedurende drie dagen deze week een controle, uitgevoerd door drie schepen van de Zeehavenpolitie.
Tot nu toe bleek in driekwart van de gevallen wel iets mis te zijn: 15 van de 20 gecontroleerde schepen vervoerden verontreinigde olie, hadden onvolledige papieren of er stonden fouten in arbeidscontracten, liet de politie woensdag weten.

Papierwerk

Bij de actie controleert de politie het papierwerk van de bunkerschepen. Daarin staat welke – en hoe veel – stoffen het schip aan boord zou moeten hebben, op welk moment de schepen die stoffen getankt hebben en op welk moment er brandstof naar zeeschepen is overgebracht. Op grond daarvan kan worden vastgesteld hoeveel liter er op het moment van de controle aan boord zou moeten zijn.
De politie meet tevens de hoeveelheid die daadwerkelijk aan boord is. Zit er een aanzienlijk verschil tussen de hoeveelheid brandstof die een schip aan boord zou moeten hebben en de hoeveelheid brandstof die er daadwerkelijk is, dan wordt meteen proces-verbaal opgemaakt. De hoogte van de boete is afhankelijk van de grootte van het verschil en van de giftigheid van de stof die verdwenen (of te veel aan boord) is.

Geen monsters

Bij de actie neemt de politie geen monsters van de stoffen aan boord. Alleen wordt gecontroleerd of de papierhouding klopt ten opzichte van de lading, dus niet of er echt illegale afvalstoffen op een schip zijn.
Het mengen van stookolie met andere stoffen is in beginsel legaal, het mengen van stookolie met afvalstoffen echter niet. Overigens is het zeker niet per definitie zo dat de schipper van een bunkerschip met een illegale lading schuldig is aan de criminele mengpraktijken. Voordat de stoffen aan boord zijn bij een bunkerschip, gaan ze immers langs diverse partijen, zoals degenen die de stoffen uit de grond halen, de opslag, het vervoer en de raffinaderijen. Bij al deze stappen zouden de afvalstoffen kunnen zijn toegevoegd.
Bekijk hier vanavond de reportage over de controle van bunkerschepen

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl