nieuws

‘Bestuurder moet rol pakken bij inspecties Odfjell’

ROTTERDAM - Bestuurders als burgemeesters, gedeputeerden en ministers zouden eerder hun rol moeten oppakken als het gaat om misstanden bij bedrijven zoals Odfjell. Dat vindt Koos Meijer, schrijver van het eind vorige maand verschenen boek De Laatste Schakel, waarin hij tientallen deskundigen aan het woord laat over de spanning tussen regelgeving en handhaving.
Woensdagavond houdt de Rotterdamse gemeenteraad een hoorzitting waar het toezicht op risicobedrijven in de Rotterdamse haven aan de orde komt. Aanleiding hiervoor zijn ondermeer de aanhoudende probleem bij tankopslagbedrijf Odfjell in de Botlek. Aan het woord komen ondermeer een directeur van de DCMR, een hoogleraar rampenbestrijding en iemand van de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid.
Grens bij Odfjell bereikt
Vorige week maakte milieudienst DCMR bekend dat Odfjell – ondanks alle incidenten en controles - zijn zaken zo slecht op orde heeft dat niet eens goed bepaald kan worden of het bedrijf veilig is. Het bedrijf schiet tekort op onderhoud van opslagtanks, laad- en losactiviteiten, explosieveiligheid, brandblusvoorzieningen en een veilige en gezonde inrichting van de arbeidsplaats. Volgens DCMR-directeur Jan van den Heuvel is de grens wat hem betreft nu bereikt. Eerder werden al dwangsommen opgelegd en inmiddels is een bestuursrechtelijke procedure in gang gezet, die er toe kan leiden dat delen van het bedrijf kunnen worden stilgelegd.
Slagkracht bestuurders
Uit een rapportage van staatssecretaris Joop Atsma van Infrastructuur en Milieu bleek vorige maand dat Odfjell in de afgelopen 10 jaar ruim 60 keer de regels heeft overtreden en er altijd mee weg heeft kunnen komen. Dit heeft ook Koos Meijer verrast. Volgens hem heeft dit te maken met de slagkracht van bestuurders: “De belangrijkste klanten van de DCMR zijn toch de gemeenten en de provincie die de DCMR betalen.”
Tegenkracht ontstaan
“Bestuurders zeggen wel dat ze voor de veiligheid staan”, vertelt Meijer. “Maar als ze bedrijven op hun huid zitten, dan ontstaat er in de maatschappij een soort tegenkracht in het netwerk van de hoge jongens uit de bedrijven en de politici. Zo van is het allemaal wel nodig en dat we meer moeten uitgaan van vertrouwen. Natuurlijk willen burgemeesters en een gedeputeerde veiligheid, maar als het er allemaal echt op aankomt weet je als toezichthouder dat je een beetje terughoudend moet zijn. Je kunt niet zomaar een bedrijf sluiten en boetes opleggen, daar moet je heel voorzichtig mee omgaan. Het sluiten van een bedrijf als Odfjell heeft hele grote gevolgen voor de Rotterdamse haven.”
Vergelijkbaar met Chemie-Pack
Volgens Meijer lijkt het een beetje op de situatie bij Chemie-Pack. Ook daar werd gecontroleerd en zei het bedrijf dat ze alles deden wat de gemeente van hen vroeg. “Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat een bedrijf zelf proactief zorgt dat het veilig is. En als je dan als inspecteur ontdekt dat het er niet veilig is, dan is het bij dat soort bedrijven heel ernstig.”
Aandacht neemt af
De schrijver van De Laatste Schakel ziet ook geen verbetering: “Sinds Enschede en Volendam neemt de aandacht voor handhaving gewoon af. Bovendien gaat het slecht met de economie. Dat zijn altijd gevaarlijke momenten. Het gaat slecht met de bedrijven, er wordt bezuinigd op inspecties en er is een kabinet dat minder administratieve lasten wil voor bedrijven. Maar iedereen heeft controle nodig. We rijden allemaal te hard als de politie niet kijkt en we stoppen niks in de parkeerautomaat als er toch niet wordt gecontroleerd. Zo zijn mensen. En bij bedrijven is het nog erger, want die moeten geld verdienen en op kosten besparen. Daarom moet de kiezer de bestuurder oproepen zijn rol te pakken. En die weet wel dat hij dat moet doen, maar handhaven is niet de favoriete bezigheid van bestuurders.”

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl