nieuws

Tweede Kamer bekijkt alternatief voor A13/A16

ROTTERDAM - Verschillende politieke partijen in de Tweede Kamer zullen de komende week alsnog kijken of het plan van de bewoners uit Hillegergsberg en Ommoord voor een variant op de A13/A16 door minister Schultz van bestudeerd moet worden.
Volgens het kabinet moet de weg door het Lage Bergsche Bos komen. Omwonenden zijn daar tegen en hebben een alternatief plan bedacht.Vanaf de A16 bij het Terbregseplein gaat de weg in de huidige plannen over een viaduct langs Ommoord, onder de rivier de Rotte door en in een tunnel bovengronds door het Lage Bergsche Bos. Parallel aan de provinciale weg bij het vliegveld sluit de weg vervolgens aan op de A13. In Hillegersberg en Ommoord zijn bewoners bang voor een verslechtering van de leefbaarheid.
Alternatief
De bedenker van het alternatief, ingenieur Bos, en de omwonenden denken dat er voor hetzelfde geld een veel betere oplossing mogelijk is. De A13 gaat dan ter hoogte van het vliegveld in een tunnel richting de A20. Tussen het Kleinpolderplein en het Schieplein komt een nieuw verkeersplein waarop de weg aangesloten wordt. Plaatselijk wordt de A20 in de plannen ook nog verbreed.
Stadsweg door Overschie
Groot voordeel hiervan zou zijn dat de snelweg bij Overschie verdwijnt. De huidige snelweg wordt daar een stadsweg met een maximale snelheid van 50 kilomter per uur. Verder wijzen de initiatiefnemers dat in hun plan ook de A20 wordt verbreed en het Kleinpolderplein gemoderniseerd. Het kabinet heeft hier geen geld voor. De opstellers van het alternatieve plan wijzen erop dat in hun versie er op dit tracé geen files meer komen te staan.
Plan afgewezen
Minister Schultz van Verkeer heeft een eerdere versie van dit plan afgewezen en wil nu niet meer dit definitieve plan bekijken. Door woensdag het plan voor te leggen aan de Tweede Kamerleden hoopten de initiatiefnemers te bereiken dat de minister alsnog het plan moet bestuderen.
Niet meer, maar minder
Het platform Regiopark Rottemeren-A13/A16 heeft in een brief aan de kamerleden laten weten dat er alle reden is om de aanleg van de A13/A16 te heroverwegen. Zo zijn er de bezuinigingen en wordt verwacht dat de autobiliteit niet verder zal stijgen, maar juist dalen.
Op 8 april wordt de nieuwe verbindingsweg A13/A16 verder besproken in de Tweede Kamer.