nieuws

Slechte wissels oorzaak storingen Randstadrail Den Haag

RandstadRail
RandstadRail
ROTTERDAM - De wisselstoringen op het Haagse deel van de Randstadrail zijn te wijten aan de kwaliteit van de wissels. De problemen hebben niets te maken met het onderhoud door openbaar vervoersbedrijf HTM, concludeert de HTM na eigen onderzoek.
De wissels tussen Leidschenveen en het Centraal Station van Den Haag kampen met storingen en zijn gevoelig voor vocht en sneeuw. De HTM wil nog voor de winter 12 tot 14 wissels vervangen. Het Stadsgewest Haaglanden heeft 800.000 euro beschikbaar gesteld voor het aanpassen van de wisssels
Een van de uit het onderzoek gebleken problemen is de wisselwerking tussen de verschillende onderdelen van het wisselsysteem (ijzerwerk, steller en de beveiliging dat de wissels aanstuurt).
De wissels en het beveiligingssysteem zijn los van elkaar zijn aanbesteed waardoor bijsturing bij verstoringen lastiger is dan wanneer beide (wissel en beveiligingssysteem) bij dezelfde leverancier in beheer zouden zijn. HTM overlegt met de betrokken leveranciers hoe het hele systeem onder één verantwoordelijkheid kan komen te vallen.
Op het Rotterdamse deel van Randstadrail spelen de wisselproblemen niet, omdat de RET voor een andere leverancier heeft gekozen.