nieuws

'Rotterdam lijdt schade door niet rijden van Fyra'

ROTTERDAM - Rotterdam lijdt schade door het niet rijden van de Fyra hogesnelheidstreinen. Dat zegt hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, Bart van Wee. Volgens Van Wee worden vooral ondernemingen getroffen die dichtbij het Rotterdam Centraal zitten.
"Er is een aantal bedrijven dat heeft gekozen voor een locatie in de buurt van Rotterdam Centraal, vanwege de goede bereikbaarheid door hogesnelheidslijnen. En die bedrijven hebben daar natuurlijk schade van." Van Wee heeft berekend dat de onderbenutting van de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en België de Nederlandse staat 1 miljard euro kost.
Nog geen besluit
Maandag meldden diverse media dat na de Belgische spoorwegen, ook de NS wil stoppen met de Fyra-trein. Maar volgens het Ministerie van Financiën is nog geen besluit genomen over het wel of niet stoppen met de Fyra. Het departement is de enige aandeelhouder van de NS. Minister Jeroen Dijsselbloem wil eerst 'de opties, risico's en financiële gevolgen' van het stoppen met de Fyra weten, aldus een woordvoerster van het ministerie.
Tweede kamer wil debat
De Tweede Kamer wil zo snel mogelijk overleggen met staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu over de Fyra. Mansveld heeft inmiddels de directie van de NS ontboden op haar kantoor om te praten over de toestanden rond de Fyra.
Vrijdag maakte het Belgische NMBS al bekend het contract met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda te annuleren. De Fyra ging in december rijden.
Vanaf het begin kampte de hogesnelheidstrein met veel problemen. Nadat onder winterse omstandigheden een stuk plaatwerk onder de trein vandaan was gevallen, werd op 17 januari de Fyra internationaal uit de roulatie genomen.