nieuws

ARCHIEF RIJNMOND 19 mei 2013 – Dom hondje

ROTTERDAM - Afgelopen week heb ik me afgevraagd hoe dom ons hondje is.
Het hondje dat mijn vrouw en ik nu een kleine twee jaar hebben. Mees heet ze.
En die vraag kwam op tijdens het uitlaten.
Ik heb hier al eens verteld dat de hond inmiddels zo goed luistert dat ik d’r buiten meestal los kan laten lopen.
Maar haar ‘gehoorzaamheid’ is nog steeds van een andere orde dan van mijn vorige hond.
Die hoefde ik bijna niks te zeggen.
Die begreep al wat ik wilde zonder dat ik dat voor mijn gevoel had kenbaar gemaakt.
Een ademtocht van mij leek vaak al voldoende.
En die vorige hond, Droef, leek het patroon te ‘begrijpen’ achter mijn commando’s.
Als ik met Droef met een tennisbal speelde en die bal rolde van de stoep de straat op, bleef ze braaf wachten aan de rand van de stoep. Ze holde er niet achteraan de straat op. Ze wist dat dat niet mocht. Zonder dat ik per keer hoefde in te grijpen.
Ergens had ze een algemene notie opgedaan over het verschil tussen straat en stoep.
Mees niet.
Als die naast me loopt, en ik bij de rand van de stoep zeg dat ze moet wachten, wacht ze, althans meestal, maar als ze met een andere hond aan het spelen is zonder dat ik me er mee bemoei, holt ze zo de weg op, zonder dat ook maar iets in haar lijkt te beseffen dat dat niet in de haak is. Waaruit ik de conclusie trek dat ze de indeling straat-stoep niet heeft ‘geïnternaliseerd’.
Is dat een gebrek aan intelligentie?
Je bent geneigd te denken van wel.
Het herkennen van patronen, het zien van verbanden, het leren van nieuw gedrag, dat staat niet los van intelligentie, zou je zeggen.
Of ga je dan te veel van jezelf uit? Van mensen?
Mensen hebben de neiging om een hond die precies doet wat zíj willen, om een hond die hèn precies ‘begrijpt’, als heel slim te zien.
Wat natuurlijk een vorm is van superioriteitsdenken.
Je beschouwt jezelf als hoogste op de ladder, dus een wezen dat jou begrijpt moet ook wel héél intelligent zijn.
Misschien speelt er wel iets anders.
Iets dat je ook ziet bij schoolprestaties.
De beste leerlingen op school zullen wel behoorlijk intelligent zijn. Maar er zijn ook zat intelligente kinderen die het niet zo goed doen op school. Bijvoorbeeld doordat ze een persoonlijkheid hebben die slecht samengaat met een schoolse omgeving.
Mijn vorige hond was een Engelse labrador, en dat soort honden is heel erg op de baas gericht. Dus zo’n hond pikt snel iets van je op.
Mees zit heel anders in elkaar. Mees is een ruwharige podenco, een jachthondje dat geneigd is om achter alles aan te gaan dat beweegt. Zoals wegvluchtende buurtpoezen, en bermkonijnen. En die achtervolgt ze dan ook werkelijk als een komeet, als ze de kans krijgt.
Ik ben als baasje meer, tja, een soort randvoorwaarde dan de kern van haar aandachtsgebied.
Misschien is dat het wel.
Is het geen domheid, maar ligt het aan mij.
Misschien beweeg ik gewoon te langzaam.

SPEELLIJST
DE TUNE
1. Ik mis je – John Verkroost
2. Strange flute - Ocobar & Geert Chatrou
ROTTERDAM & DE OORLOG
3. Ballade van het wonderorgel – Gerard Cox
4. Diverse privé-opnames voor vermoedelijk toneel of hoorspel
5. Mogelijk geluid van het bombardement van 1940
6. Radio-oproep 1940
7. ANP-bericht 18 mei 1940
8. Radio-oproep 1940
9. Rotterdam 1940 – Guus Hermus