nieuws

Van Aalst: 'Economisch klimaat zit ons niet mee'

ROTTERDAM - Sparta Rotterdam is op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor. En dat is een zware kluif voor de commercieel manager van de club, Rik van Aalst: ‘We hebben de wind niet mee op dit moment gezien het economische klimaat.’

De afgelopen twee jaar was Euro Products de hoofdsponsor van Sparta. Alleen als de club was gepromoveerd was dat bedrijf in dezelfde hoedanigheid aangebleven. Van Aalst: ‘Zij waren ingestapt op het moment dat wij degradeerden. Dat was een contract voor twee plus één optioneel jaar; en dat ene jaar moest eredivisie zijn. Dat hebben we als grote kerels met elkaar afgesproken.’

Op een haar na eredivisie

Op een haar na was promotie een feit voor Sparta. De tweede doeltreffende vrije trap van Mark-Jan Fledderus, in de slotfase van de wedstrijd in Kerkrade tegen Roda JC, dompelde de club echter in rouw. De 2-1 nederlaag betekende ook financiële streep door de rekening. ‘Je bent er zo dichtbij… Commercieel zit er een gat tussen de eredivisie en de Jupiler League van rond de vier, vijf miljoen euro.'
'Als je toch iets positiefs uit de wedstrijd tegen Roda JC wilt halen, dan is het dat er nu in ieder geval duidelijkheid is. We hebben vijf weken stilgestaan als club, omdat we niet wisten op welk niveau we zouden uitkomen. Bij promotie zou Euro Products aanblijven als hoofdsponsor. En in de tussentijd kun je tegen andere partijen zeggen dat ze hoofdsponsor kunnen worden van die mooie club van ons, maar alleen als we in de Jupiler League blijven. Je kon dus eigenlijk niet veel zeggen. Nu zijn er wel heel concrete afspraken met diverse kandidaten.’

Nieuw tv-format

Van Aalst heeft goede hoop dat het vinden van een nieuwe hoofdsponsor makkelijker wordt, nu de eerste divisie beter te zien zal zijn op televisie: ‘Je bent en blijft een hele mooie traditierijke club. Een merk. En ik ben heel blij met het tv-format van Rupert Murdoch (directeur van Fox, red.). Het afgelopen jaar waren de samenvattingen op zaterdag om 18 uur te zien, daar word je niet blij van als je een hoofdsponsor zoekt. Dat gaat anders worden, dus er liggen kansen. Vorig jaar zaten we op vrijdagavond met de Jupiler League, dat was prima. Maar we zijn afgelopen seizoen doorgeschoven naar zaterdagavond 18 uur. En als we onze thuiswedstrijden op zondag speelden, dan kwamen we helemaal niet in beeld.'
'Nu gaat het anders worden. De wedstrijden worden niet per se hoofdzakelijk op vrijdag gespeeld, maar verdeeld over vrijdag, zaterdag, zondag en maandag. En de samenvattingsprogramma’s worden aan die dagen gekoppeld, met een terugblik op het weekend. Dus het podium Jupiler League wordt wel interessanter. Wij spelen zelf het liefst op zondag.’

Tweede teams in Jupiler League

Van Aalst is minder enthousiast over de tweede elftallen van eredivisieclubs die nu in de eerste divisie zullen uitkomen: ‘Standpunt van Sparta is heel nadrukkelijk dat we tegen de toevoeging van tweede elftallen aan de Jupiler League zijn. Je krijgt er een paar wedstrijden bij. Tarieven kun je echt niet verhogen. Gaan we ook zeker niet doen. Dus eigenlijk kost het meer geld dan het oplevert. Verkoop je dan een wedstrijdarrangement Sparta-Jong Twente? Dat moet maar in een mandje, want dat ga je niet los verkopen. We zijn niet tegen doorstroming van elftallen vanuit de Topklasse. Maar het wordt ons eigenlijk min of meer opgedrongen. Wij hebben tegengestemd, maar we zitten met een collectief. Je hebt met achttien clubs te maken.’