nieuws

Oplossing voor files N3 bij Dordrecht

ROTTERDAM - Er is eindelijk een betaalbare oplossing gevonden voor de files op de N3, de Randweg Dordrecht.
Er komen nieuwe banen bij en er komen nieuwe, langere op- en afritten op beide wegen.
Over het knooppunt wordt al jaren geklaagd. Vanuit Dordrecht staat het verkeer elke dag vast door bestuurders die de A16 op willen, richting Rotterdam of Breda.
Om de verkeersstromen beter te scheiden en daardoor een betere doorstroming te krijgen werd aanvankelijk gedacht aan een fly-over. Daarmee zou het verkeer richting Breda over het huidige viaduct van de N3 over de A16 heen gaan.

Kwart klaverblad

Rijkswaterstaat was bang, dat daarmee alleen maar files verplaatst zouden worden naar de opritten van de rijksweg. Er is nu een goedkoper plan bedacht, waarbij ook de oprit richting Breda fors verlengd wordt.
Wie vanaf de N3 richting Breda gaat, zal in toekomst niet meer over het viaduct naar links gaan, maar rechts en over een kwart klaverblad de A16 opdraaien. Verkeer uit het zuiden, dat de N3 naar Dordt op gaat, hoeft niet meer te wachten voor verkeerslichten, maar kan doorrijden op een nieuwe, extra rijstrook van de N3.

In 2018 klaar

Vanaf de 'Rotterdamse' kant verandert er ook iets. De huidige afrit naar Dordrecht en de Kiltunnel wordt een stukje teruggelegd en zal aansluiten op de Rijksstraatweg. Door deze aanpassing en de aanleg van het kwart klaverblad moet wel het bestemmingsplan gewijzigd worden.
Als alles meezit kan de aanpak van het knooppunt in 2016 beginnen en is de nieuwe situatie in 2018 klaar. De totale kosten van 45 miljoen euro (da's tien miljoen goedkoper dan een fly-over) worden opgehoest door het Rijk, de Provincie Zuid-Holland, de gemeente Dordrecht en het Wegschap Dordtse Kil.

Vertrouwen

Provinciale Staten en de Dordtse gemeenteraad moeten nog wel akkoord gaan met de gevraagde bijdrage van respectievelijk 15 en 5 miljoen euro, maar gedeputeerde Ingrid de Bondt en wethouder Japser Mos hebben er alle vertrouwen in dat het geld op tafel komt.