nieuws

Eerste iPad-school van start in Heenvliet

ROTTERDAM - Tien scholen voeren volgend schooljaar tabletcomputers in als het belangrijkste leerinstrument. Eén daarvan is in onze regio: de OBS Tweespan in Heenvliet.
Een aantal leerlingen werkt al met een iPad, als proef. Volgend schooljaar krijgen alle leerlingen een eigen iPad en daarmee wordt Tweespan een zogeheten Steve Jobsschool, vernoemd naar de overleden uitvinder van de tablet.

Proefkonijnen

"Het klassikale gaat eraf. Dus de instructies zijn veel meer individueel en niet meer om half negen in de klas starten met z'n allen in het schrift. Op de eigen manier en naar eigen behoefte'', vertelt juf Sanne.
De leerlingen die nu nog als proefkonijn de iPad uitproberen, zijn enthousiast. "Hartstikke handig ieder een eigen iPad, want nu is het dringen wie als eerste op de computer kan", zegt Jesse uit groep 8. "Veel kinderen vinden dit leuker dus dan hou je beter je concentratie", zegt Francis uit groep 7. En Kayleigh uit groep 7 geeft eerlijk toe dat ze de iPad leuker vindt dan schrijven op papier.

Boeiend onderwijs

Schoolbord, schrift en boeken verdwijnen niet compleet uit het lesprogramma. Maar er worden geen rijtjes meer gestampt, het gaat meer spelenderwijs. "Je moet kinderen boeiend onderwijs geven en zo'n apparaat kan boeien. Maar het blijft rekenen, het blijft schrijven en het blijft spelling", verklaart schooldirecteur Ger Heijden de keuze om een iPadschool te worden.
Dat leerlingen onderwijs met een tabletcomputer als een "game" zullen ervaren, vindt de schooldirecteur geen issue. "Dat is juist een krachtige en ééntje die bewezen is. Als je leren als een game aanbiedt, dan blijkt dat kinderen sneller geboeid raken en meer gemotiveerd om te leren."

Eurocollege

Een meerderheid van de Tweede Kamer is positief over deze onderwijsvernieuwing al is er ook scepsis. Er zijn onderwijsinstellingen die bewust een anti-computerbeleid voeren. Zoals het EuroCollege in Rotterdam, een MBO en HBO-opleiding voor eventmanagement, hotelschool en businessschool. "Een boek geeft structuur en focus. Een computer in de klas leidt alleen maar af. Je gaat alles googelen, honderden hits, spelletjes spelen. Lesstof wordt beter opgenomen als je het leest, ziet en uitspreekt", zegt Frank van der Burg van het EuroCollege.
"Het is constant puzzelen", reageert schooldirecteur Heijden. "Schrijven vind ik een mooi voorbeeld. Zo'n apparaat maakt schrijven niet overbodig maar kan heel goed ingezet worden om te helpen oefenen. Er is een applicatie waarin de letters met stemondersteuning worden voorgedaan, vervolgens kan je zien hoe de letter wordt gevormd en kan je met je vinger op het scherm het nadoen. Dat je daarna de stap maakt met pen en papier, dat lijkt me logisch."

Meeste ouders enthousiast

Tweespan in Heenvliet is een bestaande school en stapt over op de iPad-formule. Een keuze van de school zelf, ouders moeten deze vernieuwing wel toejuichen. "Ik had er al over gelezen en toen dacht ik al dit is een mooi concept", zegt moeder Liesbeth Werleman.
Ook moeder Belinda Verweel is enthousiast: "ik denk dat het onthouden en leren beter gaat." Moeder Cobie Voogt heeft enige reserves: "de fijne motoriek ben ik bang dat gaat ontbreken door zoveel computerwerk." Toch houdt moeder Cobie haar kinderen op school: "je weet wel wat je hebt, niet wat je krijgt."

Ook kritiek

Het merendeel van de ouders vindt het een interessante ontwikkeling. Toch haalt een aantal ouders de kinderen van school juist vanwege de overstap op iPad-onderwijs. "In 75 procent van de gezinnen is een tablet aanwezig, de meeste kinderen hebben er al voorschools kennis mee gemaakt. Dan denk ik dat het heel gek is om op school de iPad weg te doen en alleen in een boekje te schrijven."
Juf Sanne begrijpt de zorgen over teveel achter de computer zitten. "Dan krijg ik alleen maar meer energie om te laten zien dat het echt een verbetering kan zijn." De proefkonijnen zijn minstens zo enthousiast: "ik vind het super, echt heel leuk."