nieuws

VVD: tol op tweede vaste oeververbinding

13-04-tunnelvariantencopy.cropresize.tmp.jpg
13-04-tunnelvariantencopy.cropresize.tmp.jpg
ROTTERDAM - De tweede vaste oeververbinding bij Rotterdam moet een tolweg worden, om de bouw van de tunnel mogelijk te maken. Dat wil de VVD in de Tweede Kamer.
De tunnel zou er in 2018 moeten liggen. Oppositiepartijen zien niets in tolheffing, omdat mensen daardoor op kosten worden gejaagd. Volgens VVD-kamerlid Aptroot valt dat wel mee, omdat de Beneluxtunnel gewoon gratis blijft.
De gemeenten Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Midden-Delfland zijn bezorgd over de snelle besluitvorming rond de nieuwe tunnel die ten westen van Rotterdam moet komen.
De college's van burgemeesters en wethouders hebben daarom een brandbrief naar minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat gestuurd. De vier gemeenten zijn bang dat door de tijdsdruk geen zorgvuldig besluit genomen kan worden.
Daarnaast zijn de gemeenten bang dat door de onzorgvuldigheid gekozen gaat worden voor de Blankenburgtunnel ter hoogte van Maassluis, terwijl hun voorkeur uitgaat naar de Oranjetunnel die een stuk westelijker ligt.
De gemeenten willen graag op korte termijn met de minister om de tafel om het besluitvormingsproces goed te bespreken.De gemeenten Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Midden-Delfland zijn bezorgd over de snelle besluitvorming rond de nieuwe tunnel die ten westen van Rotterdam moet komen.
Waar de nieuwe tunnel moet komen te liggen is nog altijd niet bekend. Vlaardingen en Maassluis pleiten voor de zogeheten Oranjetunnel, die ten westen van Maassluis zou worden aangelegd. De gemeenten op Voorne-Putten en het Havenbedrijf sluiten de aanleg van de Blankenburgtunnel niet uit, die ten oosten van Maassluis zou komen te liggen. Rotterdam heeft geen uitgesproken voorkeur.
Aptroot heeft tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu verder gepleit voor een Deltaplan voor snelwegen, om de komende jaren extra asfalt aan te kunnen leggen.