nieuws
Metro en tram tot 2026 bij RET
ROTTERDAM - De RET blijft tot 2026 verantwoordelijk voor de metro's en trams in Rotterdam. De gemeente, de Stadsregio en het vervoersbedrijf hebben met elkaar afspraken gemaakt over de voorwaarden van het akkoord, dat in 2016 ingaat.
In ruil voor een langdurig contract gaat de RET wel goedkoper werken. Dat moet ook wel, want vanuit het Rijk is minder geld beschikbaar voor het openbaar vervoer. De RET hoopt die teruglopende inkomsten op te vangen door meer reizigers.
Eén van de belangrijke pijlers moet de Hoekse Lijn, de nieuwe railverbinding naar Hoek van Holland worden. Die gaat de RET overigens exploiteren zonder een cent overheidssteun.
Prijs
De reizigers worden volgens het vervoersbedrijf vooral beter van het akkoord. Daarin heeft de RET geen rekening gehouden met meer inkomsten door prijsstijgingen. Jeannette Baljeu, wethouder en portefeuillehouder namens de Stadsregio, zegt dat prijsstijgingen voorlopig niet aan de orde zijn.
Wel worden in oktober de nieuwe tarieven voor 2014 bekend gemaakt. Daarbij wordt altijd rekening gehouden met een prijsindexering.
In het akkoord is verder afgesproken dat de RET fors investeert in de huidige, oude voertuigen van de metro. Ook krijgen alle trams en metrostellen wifi.
Weerstand
Het is niet verrassend dat de RET het vervoer in tram en metro mag blijven uitvoeren. Een paar jaar geleden ontstond grote weerstand, ook bij de lokale bestuurders, toen de regering ook het openbaar vervoer in de grote steden wilde dwingen tot het openbaar aanbesteden.
Het is niet verrassend dat de RET het vervoer in tram en metro mag blijven uitvoeren. Een paar jaar geleden ontstond grote weerstand, ook bij de lokale bestuurders, toen de regering ook het openbaar vervoer in de grote steden wilde dwingen tot het openbaar aanbesteden.
Via acties en onderhandelingen en onder grote politieke druk keerde de regering terug op de eerdere beslissing. De grote steden mogen daarom zelf een OV-bedrijf als partner kiezen.