nieuws

Truckparkings hebben ruimte over

ROTTERDAM - De drie truckparkings in het Rotterdamse havengebied zijn bij lange na niet vol. Het Havenbedrijf draait verlies op de beheerskosten.
"De bezetting is nu doordeweeks zo'n veertig procent," zegt Ludo Kümmü van het Havenbedrijf. "Op de drukste parking aan de Waalhaven kunnen in het weekend zeker nog twintig chauffeurs terecht met hun trucks. In de Botlek is nog wel plaats voor honderd vrachtwagens."
Vanwege de toestroom van met name Oost-Europese chauffeurs besloot de gemeente Rotterdam vorig jaar om een parkeerverbod in te voeren voor vrachtwagens. Er werden drie truckparkings geopend, waar chauffeurs voor 1 euro per uur kunnen staan.
"We hebben zo'n vijf miljoen euro in die parkings geïnvesteerd," aldus Kümmü. "Die tien euro die een chauffeur per nacht betaalt, is bedoeld voor de beheerskosten." Op de terreinen zijn verschilende voorzieningen, zoals douches, toiletten, een ontmoetingsruimte en gratis wifi.
Vanwege het parkeerverbod in Rotterdam wijken vrachtwagenchauffeurs nu vaak uit naar omliggende gemeenten. In Vlaardingen, Oostvoorne en Rockanje zorgde dat voor veel overlast. Steeds meer gemeenten besluiten daarom ook een verbod door te voeren.
Chauffeurs die nog steeds onbetaalde parkeerplaatsen zoeken, zeggen dat hun baas weigert voor een overnachting op een truckparking te betalen. Zelf verdienen ze te weinig om iedere nacht tien euro neer te tellen.
"We proberen nu om werkgevers te overreden om hun chauffeurs naar de truckparkings te sturen," geeft Kümmü aan. "Dat is niet alleen wenselijk vanwege overlast. Op een bewaakte truckparking is het veiliger voor chauffeurs, en voor hun lading."