nieuws
Minister Schultz gaat in hoger beroep over snelheid A13
ROTTERDAM - Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu gaat in hoger beroep bij de Raad van State tegen een recente uitspraak van de rechtbank tegen de verhoging van de maximumsnelheid op de A13 bij Overschie. Dat heeft ze dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven. Milieudefensie is teleurgesteld.
De rechtbank bepaalde drie weken geleden dat Schultz zich te weinig had aangetrokken van de belangen van omwonenden, waar het gaat om geluidsoverlast en luchtverontreiniging. De minister had volgens de rechtbank niet genoeg rekening gehouden met het extra geluid dat motoren veroorzaken. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht rondom de A13 bij Overschie, aldus de rechtbank.
Kijken naar onderbouwing
Schultz gaat in hoger beroep “op de principiële punten van wetgeving voor lucht en geluid”, aldus haar brief. Ze gaat ook opnieuw kijken naar de onderbouwing voor haar besluit. Ze kreeg hiervoor van de rechter 12 weken de tijd gekregen, gerekend vanaf de uitspraak op 21 november.
Schultz gaat in hoger beroep “op de principiële punten van wetgeving voor lucht en geluid”, aldus haar brief. Ze gaat ook opnieuw kijken naar de onderbouwing voor haar besluit. Ze kreeg hiervoor van de rechter 12 weken de tijd gekregen, gerekend vanaf de uitspraak op 21 november.
Luchtkwaliteit verbeterd
De snelheid op de A13 ging in 2012 omhoog van 80 naar 100 kilometer per uur. Volgens de minister was de luchtkwaliteit, vooral door schonere auto's, dusdanig verbeterd dat het snelheidsmaximum kon worden opgetrokken. Zij meent dat met de 100 kilometer per uur wordt voldaan aan de geldende milieu- en verkeersveiligheidsnormen.
De snelheid op de A13 ging in 2012 omhoog van 80 naar 100 kilometer per uur. Volgens de minister was de luchtkwaliteit, vooral door schonere auto's, dusdanig verbeterd dat het snelheidsmaximum kon worden opgetrokken. Zij meent dat met de 100 kilometer per uur wordt voldaan aan de geldende milieu- en verkeersveiligheidsnormen.
Milieudefensie teleurgesteld
Milieudefensie vindt het teleurstellend dat minister Schultz van Haegen heeft laten weten in beroep te gaan. Uit metingen van de Milieudienst Rijnmond die in de rechtszaak zijn aangevoerd blijkt dat de luchtvervuiling veel erger is geworden door de snelheidsverhoging.
Milieudefensie vindt het teleurstellend dat minister Schultz van Haegen heeft laten weten in beroep te gaan. Uit metingen van de Milieudienst Rijnmond die in de rechtszaak zijn aangevoerd blijkt dat de luchtvervuiling veel erger is geworden door de snelheidsverhoging.
Minachting voor omwonenden
“Het is minachting voor de omwonenden van de snelweg dat de minister in beroep gaat om harder te mogen rijden terwijl is aangetoond dat dit heel schadelijk is voor de gezondheid,” aldus Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie.
“Het is minachting voor de omwonenden van de snelweg dat de minister in beroep gaat om harder te mogen rijden terwijl is aangetoond dat dit heel schadelijk is voor de gezondheid,” aldus Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie.
Koste wat kost sneller
De rechter oordeelde dat de minister in haar besluit te weinig rekening heeft gehouden met het belang van omwonenden die te kampen hebben met extra luchtverontreiniging en geluidsoverlast. Stumpe: “Het lijkt er op dat de verkeersminister koste wat kost sneller wil rijden. Dat omwonenden hiervoor betalen met hun gezondheid neemt ze op de koop toe. Terwijl de snelheidsverhoging geen enkel nut dient.”
De rechter oordeelde dat de minister in haar besluit te weinig rekening heeft gehouden met het belang van omwonenden die te kampen hebben met extra luchtverontreiniging en geluidsoverlast. Stumpe: “Het lijkt er op dat de verkeersminister koste wat kost sneller wil rijden. Dat omwonenden hiervoor betalen met hun gezondheid neemt ze op de koop toe. Terwijl de snelheidsverhoging geen enkel nut dient.”
Milieudefensie was één van de partijen in de rechtszaak om de maximumsnelheid op de A13. Een vergelijkbare rechtszaak loopt op dit moment nog over de A10 waar de snelheid ook van 80 naar 100 kilometer per uur omhoog ging. De uitspraak in die zaak wordt hier 10 januari verwacht.