nieuws
Hoe werkt de regensensor bij auto’s?

ROTTERDAM - Tijdens de uitzending van Vraag Het De Bieb van zaterdag 28 december 2013 werd de volgende vraag gesteld:Thijs Anchelon: ‘Hoe werkt de regensensor bij auto’s? In nieuwe voertuigen hoef je niet meer zelf te constateren dat het regent, dat doet de moderne techniek wel voor je. Maar waar reageert die regensensor nu op? Op water? Of op het getik van de regen?’Antwoord:De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.Water heeft echter andere refractie-eigenschappen dan lucht. Een natte voorruit zal dus minder licht terugkaatsen en dit effect vergroot wanneer er meer water op de ruit terecht komt. Zo wordt de snelheid van de automatische ruitenwissers geregeld: hoe minder licht de regensensor ontvangt, hoe meer regen en hoe noester de wisserbladen dus hun werk moeten doen.De werking van een regensensor is gebaseerd op het principe van totale interne reflectie. Deze fysische wet zegt dat wanneer een lichtstraal een grens passeert tussen materialen met verschillende refractie- of afbuigingseigenschappen (zoals glas en lucht), ze deels afgebogen zal worden en deels gereflecteerd. Die afbuiging is bijvoorbeeld de reden waarom dingen onder water dichterbij kunnen lijken dan ze werkelijk zijn. Wanneer het licht echter vanuit een grote (schuine) hoek invalt, dan zal de afgebogen straal de grens tussen beide materialen niet meer overschrijden en er dus alleen nog totale interne reflectie optreden.Nu valt het voor elk materiaal, en dus ook voor een autoruit, te achterhalen in welke mate een lichtstraal gereflecteerd wordt vanuit een bepaalde invalshoek. De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de
null