nieuws
Hoge reinigingskosten strop voor Hoekse ondernemers
ROTTERDAM - Winkeliers in Hoek van Holland zijn voor hun afvalreiniging overgestapt van de Roteb naar een particulier bedrijf. De hoge reinigingsrechten van de Roteb waren voor veel kleine ondernemers niet meer op te brengen. In sommige gevallen stegen de kosten met 400 procent.
Kees Schalkoort van de ondernemersvereniging in Hoek van Holland. "Winkeliers werden geconfronteerd met prijzen van 1200 euro per jaar. Daarvoor wordt dan één keer per week een container geleegd. Wij zijn in zee gegaan met een particulier bedrijf. Dat kost ons hooguit vierhonderd euro per jaar."
Niet rouwig
De Roteb is niet rouwig om het verlies van deze klanten. "Wij richten ons op het ophalen van huishoudelijk afval. Bedrijfsafval is niet onze core-business", aldus woordvoerder Fred Marrée.
De Roteb is niet rouwig om het verlies van deze klanten. "Wij richten ons op het ophalen van huishoudelijk afval. Bedrijfsafval is niet onze core-business", aldus woordvoerder Fred Marrée.
Marrée bevestigt dat de gevolgen van de nieuwe tarieven soms heel negatief uitpakken voor ondernemers. Maar hij ontkent dat het om een soort ontmoedigingsbeleid gaat. "Het is een andere manier van berekenen."
Bezwaar
Henk Schulp van kaashandel Cheeze Connection zit met de toestand in zijn maag. Hij moet de rekening van 1200 euro over 2012 tòch betalen. Een bezwaarprocedure haalde niets uit.
Henk Schulp van kaashandel Cheeze Connection zit met de toestand in zijn maag. Hij moet de rekening van 1200 euro over 2012 tòch betalen. Een bezwaarprocedure haalde niets uit.
Volgens de bezwarencommissie hadden de winkeliers op tijd kunnen overstappen naar een ander bedrijf. Marrée: "De Roteb heeft alle winkeliers tijdig een brief hebben gestuurd waarin wordt geadviseerd om particulier bedrijf te zoeken vanwege stijging van de kosten."
Vergeten
De eigenaar van Cheeze Connection zegt deze brief nooit te hebben ontvangen. "En met mij 25 andere winkeliers." De ondernemersvereniging bevestigt dit: "Volgens mij zijn ze Hoek van Holland gewoon vergeten", denkt Kees Schalkoort. De Roteb onderzoekt of er iets is misgegaan met het versturen van de brieven.
De eigenaar van Cheeze Connection zegt deze brief nooit te hebben ontvangen. "En met mij 25 andere winkeliers." De ondernemersvereniging bevestigt dit: "Volgens mij zijn ze Hoek van Holland gewoon vergeten", denkt Kees Schalkoort. De Roteb onderzoekt of er iets is misgegaan met het versturen van de brieven.
Foto: archief