nieuws

Twee doden door kapseizen sleepboot

fairplayGOED.cropresize.tmp.jpg
fairplayGOED.cropresize.tmp.jpg
ROTTERDAM - De kapitein van de sleepboot Fairplay 22 die donderdagmiddag kapseisde op de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland is nog steeds niet gevonden. Mogelijk bevindt hij zich nog in het schip, maar de bergers gaan ervan uit dat hij niet meer leeft.
De kapitein komt uit België, aldus de politie. De hulpverleners zoeken met een helikopter en auto's de vloedlijn tussen Hoek van Holland en Scheveningen af, voor het geval de kapitein uit het schip is geslagen. De machinist, een Pool, heeft het ongeval ook niet overleefd. Zijn stoffelijk overschot spoelde in de nacht van donderdag op vrijdag aan op het strand bij 's-Gravenzande.
De drie andere bemanningsleden, een 19-jarige Rotterdammer, een 37-jarige man uit Hippolytushoef en een eveneens 37-jarige Pool, konden kort na het ongeval worden gered. Zij zijn met onder andere onderkoelingsverschijnselen naar een ziekenhuis gebracht.
TU Delft
Het is nog niet duidelijk waardoor de sleepboot Fairplay 22 kapseisde. Volgens de KNRM Hoek van Holland bevond de sleper zich op dat moment tussen de pierhoofden. De wind woei met kracht 6-7 uit het zuiden. Volgens KNRM Hoek van Holland lag de Fairplay 22 beschut tegen de zee. De sleepboot was bezig met voorbereidingen voor het slepen van de ferry Stena Brittannica.
Volgens professor ir. Hans Hopman van de TU Delft is mogelijk een combinatie van factoren de Fairplay 22 fataal geworden. Er moet iets bijzonders aan de hand geweest zijn, aldus de hoogleraar Ship Design, Production & Operations.

Combinatie van factoren

Harde wind, steile korte hoge golven, flinke stroming en slagzij kunnen bij elkaar voor problemen zorgen. Als daarbij ook nog eens water op het achterdek komt, geeft dat veel stabiliteitsverlies. Een andere mogelijkheid is lekkage of een openstaande deur van de machinekamer, zei Hopman vrijdag.
Ook kan de motor van het schip zijn uitgevallen, waardoor het stuurloos werd en een speelbal van de hoge golven. Door een ongelukkige oplawaai door golven kan het schip onder een funeste hellingshoek komen en kapseizen.
Hoofdfoto: Danny Cornelissen