'Kijfhoek veiliger dankzij nieuw systeem'

Rangeerterrein Kijfhoek is een stuk veiliger geworden dankzij het nieuwe informatiesysteem gevaarlijke stoffen (IGS). Dat zeggen ProRail en de brandweer.

Dankzij het IGS kan de brandweer bij calamiteiten in zeer korte tijd informatie krijgen over de inhoud van alle wagons met gevaarlijke stoffen, die zich bevinden op het rangeerterrein tussen Zwijndrecht en Barendrecht, of een andere plek in ons land.

Na de enorme brand op 14 januari 2011, toen een wagon met ethanol de regio urenlang in spanning hield, werden belangrijke lessen getrokken, zegt commandant Huub van de Weide van de Brandweer Zuid-Holland Zuid: "Het duurde te lang tot we wisten wat er in wagons zat. Zowel de brandende, als die er omheen. En we konden er moeilijk bij komen".

Bluswater sneller ter plekke
Inmiddels is het terrein zodanig ingericht, dat de brandweer makkelijker bij alle rangeersporen kan komen en is bluswater sneller ter plekke. "En met dit nieuwe systeem wordt de veiligheid echt flink verbeterd", weet Van de Weide: "na een alarmering kunnen we snel alle informatie krijgen en weten we als brandweer meteen wat we wel en juist niet moeten doen".

Het IGS is opgezet door ProRail en z'n goederentak KeyRail, in samenwerking met alle vervoerders op het spoor, vertelt Robert de Bruin (zie foto): "Van elke wagon die gevuld wordt, waar dan ook, wordt de informatie in het computersysteem gezet. En de 3000 machinisten, die met deze goederentreinen rijden, zorgen dat iedereen weet waar die wagons zijn".

Digitale rangeerassistent
Dat doen de machinisten met behulp van een 'app' op hun mobiele telefoon. "Dat noemen we de digitale rangeerassistent", zegt De Bruin, "dus bij rangeren, hier op Kijfhoek, zorgen zij er voor dat het systeem weet waar welke wagon staat". Hij acht de kans op fouten klein: "Er vinden van begin tot eind diverse controles plaats en we hebben er lang mee geoefend".

Het IGS is op 1 januari in gebruik genomen en zowel de spoorbeheerders, de vervoerders als de brandweer spreken over toegenomen veiligheid. Frappant genoeg ontstond juist vorige week ophef in Zwijndrecht en andere plaatsen rondom Kijfhoek, toen bekend werd dat de Raad van State scherpere veiligheidsregels op het rangeerterrein van tafel veegde.

Die regels waren opgelegd door de Provincie Zuid-Holland, na aandringen van de gemeente Zwijndrecht. De Raad van State oordeelde, dat Kijfhoek zich alleen hoeft te houden aan Europese regelgeving. "Niet zo heel vreemd, want het goederenvervoer is internationaal en je kunt moeilijk voor elk stuk spoor andere regels hebben", zegt een woordvoerder van ProRail.

Deel dit artikel: