Dordtse Sportboulevard blijft zorgenkindje

De gemeente Dordrecht en exploitant Optisport willen de Sportboulevard aantrekkelijker maken. Het bezoek valt nog steeds tegen.

De accommodatie kostte ruim 50 miljoen euro en zou jaarlijks 800.000 tot één miljoen bezoekers moeten trekken. Het zijn er, drie jaar na de opening, nu 500.000. Daarmee zegt de exploitant net quitte te draaien.

Uit onderzoek blijkt dat de parkeertarieven de grootste blokkade vormen. Zes op de tien gebruikers geven aan, dat ze vaker de Sportboulevard zouden bezoeken, als het parkeren goedkoper zou zijn. Met een 4,2 scoort parkeren het laagste rapportcijfer in het onderzoek.

Wie gaat betalen

Ook de openingstijden van de accommodatie (5,1) en de recreatieve zwemvoorzieningen (5,2) scoren geen voldoende. Ook de openingstijden van de horeca worden zeer matig gewaardeerd (5,7). Optisport en de gemeente laten nader onderzoeken wat mensen precies missen.

De grote vraag zal uiteindelijk zijn wie de veranderingen gaat betalen. De gemeente (eigenaar) en de exploitant (Optisport) zeggen daarover het gesprek aan te gaan. Lagere parkeertarieven leveren de hoogste winst. "Maar waar halen we het geld vandaan, dat we hier dan mislopen?", zegt wethouder Jasper Mos.

Politieke keuze

Zijn collega Rinette Reynvaan vult aan: "Dat is een politieke keuze en die ligt nu op de onderhandelingstafel van de nieuwe coalitie". Peter v.d. Heijden, van Optisport, zegt dat zijn bedrijf serieus wil kijken naar extra mogelijkheden voor baantjeszwemmers en speelvoorzieningen voor de zwemjeugd.

De Sportboulevard, een combinatiegebouw van ijshal, zwembaden en sporthallen, scoort wel heel goed qua gebruik door verenigingen. Ook sportbonden weten Dordt te vinden voor kampioenschappen en selectie- trainingen.

Deel dit artikel: