Ook Aegon schikt met boze havenarbeiders

Zo'n 8000 havenwerkers krijgen alsnog 6,5 procent meer pensioen. Dat komt doordat verzekeraar Aegon een langlopend conflict heeft bijgelegd met de belangenbehartiger van de arbeiders, de stichting BPVH.

Voor een klein havenpensioen van €10.000 euro per jaar, komt dat neer op een jaarlijkse verhoging van €650 zolang de gepensioneerde leeft. Dat zal alleen maar hoger uitvallen. Want de havenwerkers die over 20 jaar pas met pensioen gaan, zal de compensatie hoger uitvallen omdat zij een hoger pensioen opbouwen van meer dan €18.000. "Daarom is het ook een goed akkoord", licht Niek Stam van Stichting BPVH toe.

Het conflict stamt uit 1998 als het Pensioenfonds voor de Vervoer en Havenbedrijven (PVH) wordt omgezet in Stichting Optas. De beleggingen zijn zo lucratief dat Optas besluit de statuten op eigen houtje aan te passen om de winsten voor andere doeleinden te kunnen inzetten, zoals maatschappelijke en culturele instellingen.

Dit gebeurt tot woede van de havenwerkers. Zij zijn boos omdat 'hun' pensioengeld zonder hun medeweten wordt gebruikt voor andere zaken. Acties volgen. Zeker nadat bekend wordt dat Optas in 2007 het havenpensioenfonds voor €1,5 miljard verkoopt aan verzekeraar Aegon.

Aanvulling

Optas schikt in 2010 en belooft een half miljard euro uit te trekken voor de aanvulling van havenpensioenen. De arbeiders richten hun pijlen daarna op Aegon, dat naar eigen zeggen niets te maken heeft met de ruzie tussen Optas en de havenwerkers.

De verzekeraar neemt bij de aankoop van Optas een spaarpot van honderden miljoenen euro's mee. De havenarbeiders vinden dat zij recht hebben op dat geld, maar volgens Aegon zijn daar geen afspraken over gemaakt.

Overstag

Nu gaat Aegon alsnog overstag. In een gezamelijk persbericht met de BPVH laat de verzekeraar weten een akkoord te hebben bereikt over de gewraakte spaarpot. Beide partijen gaan de rechter om toestemming vragen het geld vrij te maken.

Volgens BPVH-voorzitter Niek Stam betaalt Aegon uiteindelijk zo'n 188 miljoen euro aan compensatie. De verzekeraar is blij dat er een akkoord is; het langlopende pensioenconflict hing als een "donkere wolk boven de relatie met klanten in de haven.

In een schriftelijke reactie laat Aegon weten: "Dit is een belangrijke doorbraak. Er komt een eind aan een langlopend geschil met de mensen in de haven. We moeten niet vergeten dat zij ook onze klanten zijn. Om die reden wil Aegon altijd, ook in moeilijke tijden, met de Stichting BPVH in gesprek blijven."

Deel dit artikel: