'Rotterdam moet doorpakken met World Expo 2025'

De golf van lovende publiciteit in buitenlandse media is leuk voor Rotterdam maar de stad mag er niet te lang op teren. Dat zei citymarketingexpert Rik Riezebos op een debatavond van PCR Platform Communicatie Rotterdam. Volgens Riezebos is de positieve publiciteit "een goed begin maar we zijn er nog lang niet. Rotterdam moet grootse doelen durven stellen zoals de World Expo 2025."

"We moeten nu doorpakken, ik zou wensen dat Rotterdam binnen Europa wordt gezien als één van de meest internationale steden van Europa. Het gaat om beeldvorming, die bepalend is of mensen naar een stad toekomen, dat geldt voor toeristen maar ook voor bewoners of bedrijven.''

Op het netvlies
Volgens Riezebos moet Rotterdam met één ding willen opvallen. "Zoals het reuzenrad de London Eye in London, iets dat op het netvlies van mensen blijft. Rotterdam zou een internationale trekker moeten hebben op cultureel niveau, zoals nu de musea in Amsterdam of zoiets als het Guggenheim Museum in Bilbao. Dat soort grootse projecten is heel goed voor een stad."

Veel losgemaakt
Kim Heinen is International Press Officer bij Rotterdam Partners. Ze geeft rondleidingen aan buitenlandse journalisten die over Rotterdam willen publiceren. Het resultaat waren lovende artikelen in de The New York Times en reisgids Rough Guide.

Bij beide staat Rotterdam in de top-10 van meest interessante steden ter wereld. Heinen is heel blij met de golf van positieve publiciteit: "Vooral het artikel in de New York Times heeft zoveel losgemaakt op nationaal niveau. NOS, Trouw en Volkskrant, mensen konden niet meer om Rotterdam heen. Het levert meer bezoekers op voor de stad, hopelijk zullen die ook hun geld uitgeven in de stad. We hopen al die positieve aandacht aan eind van het jaar terug te zien in de cijfers."

Smullen van de Markthal
PR-man Ruud Bijl zag kort geleden al de positieve effecten van bijvoorbeeld de publicatie in de New York Times. "Ik was in Parijs, daar had ik een afspraak met een man uit New York. En die zei: ik heb een stukje gelezen over jouw stad in mijn krant. Kijk dat geeft aan dat ze dat in Rotterdam heel perfect doen. Dat uitbetaalt zich uit in méér toeristen en méér bedrijven die hier naar toe willen komen.

Rotterdam moet doorgaan met goede projecten op de kaart te zetten, zo'n Markthal daar smullen de internationale media van. Rotterdam moet vooral een paar van dit soort projecten op te pakken en die vooral in het buitenland uit te venten."

Meer opdrachten, meer autenticiteit
Jeroen Everaert van kunstproducent Mothership is medeverantwoordelijk voor de oversized wand- en plafondafbeelding in de Markthal. Hij ziet direct de effecten van artikelen over Rotterdam en de Markthal in buitenlandse media.

"We krijgen meer opdrachten maar het leuke is ook dat projectontwikkelaars nu meer gaan nadenken over bijzondere gebouwen in plaats van de zoveelste vierkante meters neerzetten. Dus daardoor wordt er meer aan kunst gedacht en aan authenticiteit."

Olympische droom niet gedoofd
Grote evenementen kunnen ook helpen de stad langdurig op de kaart te zetten. Zo is de Olympische droom voor Rotterdam zeker nog niet gedoofd ook niet bij Kitty Tang. Ze werkt bij de gemeente Rotterdam en houdt zich bezig met concerncommunicatie en citymarketing.

"De Olympische Spelen blijft een hartstikke mooie droom, we proberen uiteraard zulke grote evenementen te kunnen faciliteren in Nederland, Rotterdam alleen is daar veel te klein voor. Maar we zien bij andere steden dat zoiets grote inpact kan hebben op je citymarketing en je imago."

World Expo 2025 omarmd
Een evenement zich wel concentreert rond één stad is de Wereldtentoonstelling. Het organiseren van een World Expo staat snel garant voor miljoenen bezoekers en instant wereldbekendheid.

Een groep Rotterdamse ondernemers is aan het broeden op plannen voor het organiseren van de World Expo 2025 in Rotterdam. In september komt de groep met een plan van aanpak. Recentelijk schreef het nieuwe college van Rotterdam in het collegeakkoord dat het stadsbestuur het initiatief tot kandidaatstelling voor de World Expo in 2025 zal omarmen.

Enorme klapper
Kim Heinen van Rotterdam Partners: "Ik durf eigenlijk niet zo ver te dromen maar het zou een enorme klapper zijn. Het feit dat het initiatief er ligt, dat er enthousiaste Rotterdammers zijn die zich hier hard voor willen maken, dat geeft wel aan hoe zeer mensen in deze stad geloven."

Citymarketingexpert Rik Riezebos : "Een World Expo is een manier om jezelf op de kaart te zetten, voor toeristen, bedrijven maar ook voor de politiek. Als je een groots doel hebt dat bijna onbereikbaar of onhaalbaar lijkt, dan zijn dat juist de goede doelen. Als we er maar met z'n allen voor gaan. De weg daar naartoe kan al zoveel los maken. Ik denk dat we dat echt nodig hebben."

Deel dit artikel: