Snelfietsroute F16 is niet echt snel

Drie miljoen euro is er gestoken in een snelfietsroute tussen Dordrecht en Rotterdam. Deze zogeheten F16 is bedoeld om filerijders op de A16 te verleiden de fiets te pakken, omdat het gezonder, goedkoper en vooral sneller is. De snelfietsroute is dinsdagmiddag officieel geopend, maar echt snel is 'ie niet.
"Wij zijn niet echt tevreden", zegt Hein de Bruin van de Fietsersbond. Hij maakt samen met verslaggever Marion Keete een testrit. "Het ontbreekt vooral aan tempo kunnen maken."

Concurrent van auto
De Stadsregio Rotterdam en de gemeenten Dordrecht, Rotterdam, Barendrecht, Zwijndrecht en Ridderkerk leggen in 2010 drie miljoen euro op tafel om de snelfietsroute aan te leggen. Het ideaalbeeld is een rechte lijn van rood asfalt tussen Dordrecht en Rotterdam waardoor de fiets een serieuze concurrent van de auto kan worden. In de praktijk komt het erop neer dat er vooral verbindingen zijn gemaakt tussen bestaande fietspaden.

Veel obstakels
Op het fietspad tref je obstakel na obstakel. "Obstakel één is dat de bewegwijzering niet klopt, obstakel twee is dat je voorrang moet verlenen aan autoverkeer."

"Van hartje Dordrecht naar hartje Rotterdam is het 21 kilometer. Dat is een pittige tocht van één uur op een gewone fiets, maar op een elektrische fiets doe je dat in mum van tijd. Tenminste, als je niet wordt opgehouden door haaientanden, voorrangsborden, verkeerslichten en keer op keer een bocht. Het nieuwe asfalt is prachtig maar hadden die vele bochten niet vermeden kunnen worden?" vraagt Henk de Bruin zich af. Dat is dan ook gelijk obstakel drie.

Obstakel vier is een wegversmalling voor de fiets waar autoverkeer juist weer harder mag rijden. "Dat is een onveilige situatie die onwenselijk is."

Niet veel veranderd
De Fietsersbond vraagt zich af of de miljoenen nog op een plank liggen. "Want zoveel is er eigenlijk niet veranderd, op een paar stroken nieuw asfalt na."

En opnieuw fietst het tweetal tegen een obstakel aan, nummer vijf. Het is een voorrangssituatie voor auto's en vrachtwagens en direct daarna een verkeerslicht waar je als fietsers lang moet wachten. Dan is nog maar een derde van de route afgelegd.

De Stadsregio geeft toe dat er nog het één en ander moet gebeuren aan de snelfietsroute. De officiële opening symboliseert vooral dat het fietstraject van begin tot eind af is en gebruikt kan gaan worden. De bewegwijzering zal ook snel worden aangepakt.

Deel dit artikel: