nieuws

De historie van de Barendrechtse Brug

ROTTERDAM - Het is jarenlang de grootste hefbrug van Europa geweest: de Barendrechtse Brug over de Oude Maas tussen Barendrecht en de Hoeksche Waard. De officiële naam is de 'Brug over de Oude Maas' en oorspronkelijk is de oeververbinding gebouwd als draaibrug.
Eind 19e eeuw is de Hoeksche Waard alleen per veerboot te bereiken, er is geen vaste oeverbinding vanaf het eiland. De bewoners van de dorpen in de Hoeksche Waard zijn niet tevreden over het veer naar Barendrecht. Het reizen per schip kost veel tijd en in strenge winters kan er niet gevaren worden vanwege het ijs. De Hoeksche Waard is dan afgesloten van de buitenwereld.
Er ontstaan plannen voor een spoorlijn die de Hoeksche Waard moet verbinden met de spoorlijn bij Barendrecht. Over de Oude Maas moet een brug worden gebouwd. De plannen worden vanaf 1878 ontwikkeld onder leiding van hoofdonderwijzer Welker uit Numansdorp.
De kosten voor de brug worden geschat op ongeveer 1 miljoen gulden. Het lukt in de Hoeksche Waard niet om dat bedrag bij elkaar te krijgen en in 1885 besluit de provincie Zuid-Holland om voor de bouw van de brug te zorgen. Er moet een brug komen die groot genoeg is voor een stoomtram, een spoorlijn tussen de Hoeksche Waard en Barendrecht is te duur. In oktober 1885 begint de bouw van de 'Brug over de Oude Maas'. Het is een draaibrug.
In de vroege ochtend van 1 november 1888 wordt de brug geopend. Het is nog pikkedonker en er zijn geen feestelijkheden. Verkeer over de brug moet tol betalen. Die tolheffing wordt in 1929 afgeschaft. Vanaf 1898 rijdt ook de tram over de brug.

Hefbrug

Begin jaren 30 wordt de brug verbouwd, van draaibrug naar hefbrug. Dat gebeurt op verzoek van de gemeente Dordrecht. Er kunnen nu grotere schepen de brug passeren en de haven van Dordt bereiken. De opening van de hefbrug is op 1 mei 1933. De Barendrechtse Brug is dan de langste hefbrug van Europa.
Het verkeersaanbod neemt enorm toe. Er komen steeds meer auto's die gebruik maken van de oeververbinding en ook het aantal schepen dat de brug passeert, stijgt. De brug moet vaak open en dat zorgt voor lange files. In de jaren 60 wordt besloten om de Brug over de Oude Maas te vervangen door een tunnel.
De Heinenoordtunnel gaat op 22 juli 1969 open en twee dagen later al wordt een begin gemaakt met het afbreken van de Barendrechtse Brug. Aan de Barendrechtse kant is in 1982 een monument geplaatst, het is een deel van de staalconstructie van de brug.
Op de website van de Historische Vereniging Barendrecht zijn veel foto's te zien van de Barendrechtse Brug door de jaren heen.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl