Rotterdam stad van Europa in 2015

Rotterdam is hot. Afgelopen vrijdag sleepte de havenstad in Londen de Europese stadsprijs in de wacht. Wethouder Ronald Schneider kreeg uit de handen van de Academy of Urbanism de prijs.

Het gezelschap van ruim vijfhonderd wetenschappers, politici en specialisten op het gebied van stedelijke en regionale ontwikkeling bezochten in september Rotterdam. Met name de Erasmusbrug word geprezen. "De wijze waarop de brug de binnenstad en de linker Maasoever met elkaar verbindt is te prijzen" zo oordeelt de club met wijze mannen. Verder zijn ze te spreken over de "overwinning"van Rotterdam op de Tweede Wereldoorlog".

Voorzitter van de Academy, Steven Bee, zegt ook: "De stad heeft een overwegend jonge, open, tolerante gemeenschap. Mensen die de innovatieve architectuur, de stedenbouw en de nieuwe businessmodellen omarmen. De Rotterdamse strategie is om gezinnen en bedrijven naar het centrum te halen, door het aanbod van een verscheidenheid aan woningen, uitstekend openbaar vervoer en een levendige openbare ruimte."

Prijzenkast
De Rotterdamse prijzenkast begint zo langzamerhand aardig uit te puilen. Eerder won het Centraal Station de internationale Brunel Award. The New York Times heeft de stad op de tiende plaats gezet op een lijst met reistips voor 2014. Rotterdam dook ook al op in de top 10 van must-see-steden van de populaire Britse reisgidsenreeks Rough Guide. Nu daar de Europese stadsprijs bij is gekomen verkeert de stad in jubelstemming.

Euromast
Bij de Euromast zien ze de afgelopen maanden een groei in de bezoekersaantallen. "Niet alleen toeristen maar ook zakenlieden bezoeken steeds vaker de toren. Zo hebben ze het beste overzicht op Rotterdam", aldus de woordvoerder.

Ondernemers
De Rotterdamse Ondernemers Federatie ziet ook een toename van bezoekers aan de binnenstad: "Het gaat goed met de ondernemers in de binnenstad. Ook door de komst van de Markthal zie je ineens dat ondernemers op de aanlooproutes naar de hal meer klanten trekken. Het is nu alleen zaak dit succes vast te houden. Rotterdam heeft jarenlang de verkeerde lijstjes aangevoerd en nu is de stad ineens heel populair in het buitenland. Er komen ook veel buitenlandse toeristen naar de havenstad, maar hoe zorgen we dat we ook binnenlands publiek naar de stad halen? Er is nog een hoop werk aan de winkel de komende tijd. Je ziet nu dat alle puzzelstukjes op zijn plek vallen maar de puzzel is nog niet af", aldus Guus van der Werff, directeur van de Federatie.

Rotterdam Partners
Judith Boer van Rotterdam Partners (voorheen Rotterdam Marketing, de citymarketingorganisatie van Rotterdam) is blij met de prijs: "Het is wederom een mooie beloning voor een stad die zo in beweging is. De zoveelste prijs zou je bijna kunnen zeggen. We zien een toename in aanvragen van (buitenlandse) journalisten.

Koopwoningen
Volgens een van de grootste makelaars in Rotterdam stijgt de verkoop van woningen. Stephanie Hopmans van Ooms Makelaars: "Wij zien bij zowel nieuw- als bestaande bouw de vraag naar koopwoningen toenemen. Mensen willen echt in deze stad komen wonen. Rotterdam loopt hierin voorop, niet alleen landelijk maar ook zeker Europees. De transformatie van de stad lijkt op zijn hoogtepunt, maar wij weten wat er allemaal nog aan zit te komen."

Deel dit artikel: