Rotterdam wil milieuzone fors uitbreiden

Een grotere milieuzone en deze ook laten gelden voor oude personenauto’s en bestelbusjes op diesel. Dit wil de gemeente Rotterdam invoeren om de lucht in de stad schoner te maken. Met name roet blijkt een groot probleem te zijn.

De kwaliteit van de lucht in Rotterdam is in de afgelopen jaren verbeterd, maar nog niet voldoende. Doet de gemeente niets, dan loopt het kans op kostbare boetes uit Brussel. Maar volgens milieuwethouder Pex Langenberg is dit niet de enige reden dat de uitstoot van roet wordt aangepakt: “We moeten ook denken aan de gezondheid van onze inwoners en aan onze kinderen. Daarom willen we een vermindering van roet van 40% in 2018.”

Vergroten milieuzone
Naast vrachtwagens zijn oude personenauto’s en bestelbusjes die op diesel rijden de grootste veroorzakers van roetuitstoot. Daarom wil de gemeente deze gaan weren uit de milieuzone. Deze zone moet groter worden dan de huidige in het centrum van Rotterdam. Er wordt gedacht aan de gehele stad of anders het gedeelte van Rotterdam ten noorden van de Nieuwe Maas.

Slimme camera’s moeten in de gaten gaan houden of men zich aan de milieuzone houdt. Deze camera’s kunnen kentekens scannen en direct zien of het een te oude dieselauto betreft. Vervolgens kan dan ook automatisch een boete worden verstuurd.

Rotterdammers praten mee
Over hoe groot dit gebied mag gaan worden, mogen de Rotterdammers binnenkort gaan meepraten. Er worden twee maanden uitgetrokken om met bewoners, gebiedscommissies en milieuorganisaties. “Het zijn best ingrijpende maatregelen, daarom willen we wel dat de milieuzones draagvlak hebben binnen de stad. Milieuorganisaties zullen onze plannen niet ver genoeg vinden gaan, terwijl ze voor ondernemersorganisaties misschien weer te ver gaan.”

Sloopregeling
Om het aantrekkelijk te maken oude bestelbusjes en auto’s op diesel van de hand te doen, komt er een sloopregeling van 1.000 tot 2.500 euro per auto. Daarnaast komt er een stimuleringsregeling voor de aanschaf van schonere bestelauto’s. Dit kan de eigenaar zo’n 3.000 euro opleveren. Verder komen er ontheffingen voor moeilijke gevallen en voor oldtimers (auto’s die ouder zijn dan 33 jaar).

Volgens Langenberg gaat het in het noordelijk gedeelte van Rotterdam om zo’n 4.000 personenauto’s en zo’n 2.000 bestelauto’s die onder de regeling kunnen vallen.

Behalve deze maatregelen komen er meer oplaadpalen voor elektrische auto’s, betere fietspaden en wordt ook het gemeentelijk wagenpark schoner.

Zo snel mogelijk
In totaal wordt er door de gemeente Rotterdam 11,7 miljoen euro uitgetrokken voor de plannen. Zo’n 3,7 miljoen zal worden besteed aan de milieuzones, de rest aan aanvullende maatregels.

Als iedereen zich over de plannen heeft gebogen en het college van burgemeester en wethouders zich erover een oordeel heeft gevormd, dan zou de gemeenteraad in het komend voorjaar een beslissing moeten nemen over de plannen. Vervolgens worden ze dan zo snel ogelijk ingevoerd.

Deel dit artikel: