Hoe veranderde de Van Brienenoordbrug in een icoon?

De Van Brienenoordbrug bestaat dit weekend exact 50 jaar, althans het oudste gedeelte daarvan. De tweede brug werd pas in 1990 geopend. Volgens historici werd de brug toen pas echt een icoon. Maar waarom eigenlijk?

"Er zijn meerdere redenen waarom de Van Brienenoordbrug een icoon geworden is van Rotterdam en denk ik ook altijd zal blijven", zegt Marc Verheijen van de gemeente Rotterdam. Hij is al jaren namens de gemeente betrokken bij de Van Brienenoordbrug.

Uitzicht
"Het geeft je echt een geweldig Rotterdamgevoel, wie krijgt dat niet als je over de Van Brienenoordbrug rijdt? Mijn kleinkinderen roepen dan 'kijk opa, dit is jouw brug'", zegt Hugo Crucq, toenmalig ontwerper en projectleider bij Rijkswaterstaat. Als je van Rotterdam-Zuid naar Rotterdam-Noord rijdt zie je in één oogopslag de gehele skyline.

Spectaculair vervoer
Vroeger bestond de Van Brienenoordbrug uit één boog. Vanwege het belang van de Rotterdamse haven moest de A16 worden verbreed en kwam er dus een tweede brugdeel. De brug werd in Zwijndrecht gebouwd en moest uiteindelijk over het water worden vervoerd onder de Hefbrug door. "Ik voelde het ponton waar de brug op lag schuren over de betonnen peilers van de Hefbrug, dat was spannend, maar alles ging net goed", aldus Crucq.

Brug bestaat uit één deel
Nergens in de wereld bestaat er zo'n grote brug die in één keer kon worden gebouwd en verplaatst. "In het westen hebben wij hier in Rotterdam zo'n brede rivier waardoor we de brug elders konden bouwen en in één keer konden in hijsen. Dat is uniek in de wereld", zegt Crucq.

En zo veranderde de Van Brienenoordbrug in een icoon, door de locatie, de geschiedenis, en de manier waarop de brug er in één keer werd ingehesen.

Deel dit artikel: