Ruim 16.000 keer over de grens in twee maanden tijd: zo wil Rotterdam geluidsoverlast van patserbakken tegengaan

Automobilisten in patserbakken die hard optrekken of toeterend door de straten van het centrum van Rotterdam rijden. Een doorn in het oog van velen en daarom ook grondig onderzocht in opdracht van wethouder mobiliteit, Judith Bokhove. Uit dat onderzoek blijkt dat in de periode augustus tot oktober vorig jaar ruim 16 duizend keer het geluidsniveau van 80 decibel is overschreden.

"Dit is wel de patserstraat natuurlijk. Het is wel even laten zien dat je hier bent. Soms zie je drie of vier keer dezelfde auto heen en weer rijden", zegt een ondernemer aan de Meent. "Wij ervaren het best als een groot probleem", zegt een ander. "Vooral als je een vol terras of restaurant hebt, dan zie je mensen echt opschrikken als er een auto hard optrekt."

Reden genoeg voor een onderzoek dus, rond de getroffen Meent, Nieuwe Binnenweg en West-Kruiskade. Daarbij werd 80 decibel als grens gekozen, omdat volgens de gemeente aangenomen mag worden dat de meeste voertuiggeluiden hier onder zitten en geluiden boven dit niveau dus uitzonderlijk zijn. Maar ook omdat dit niveau ruim boven de grenswaarde van piekgeluiden ligt die normaal gehanteerd worden bij industrie of geluid van laden/lossen. Pieken boven de 80 decibel kunnen volgens de gemeente daarom worden gezien als zeer hinderlijk.

De resultaten van het onderzoek hebben enige tijd op zich laten wachten, volgens de gemeente omdat er ontzettend veel 'hits' waren. In de onderzoeksperiode van 7 augustus tot 4 oktober kwam het piekgeluid op straat ruim 16 duizend keer boven de 80 decibel uit.

Klein groepje zorgt voor veel overlast

"Een van de belangrijkere conclusies is dat een groot aantal van de onderzochte geluidspieken worden veroorzaakt door dezelfde weggebruikers", vertelt Bokhove. "Een klein groepje van ongeveer honderd automobilisten veroorzaakte soms tot zestien keer op een dag geluidsoverlast. Op basis van de camerabeelden blijkt dat overlastgevers steeds in dezelfde kleur en modellen auto’s rijden."

Met de beelden en geluidspieken kan de politie meer gerichte controles houden, bijvoorbeeld op tijdstippen waarop veel overlastgevers door de straten scheuren. Uiteindelijk is het doel om de identiteit van de overlastgevers ook achteraf te kunnen achterhalen en ze te voorzien van een vette prent.

Zo wil de stad het systeem waarmee geluiden worden gemeten koppelen aan apparatuur die de kentekens kan registeren. "Zodat we objectief kunnen vaststellen wie de overlastgevers zijn", aldus Bokhove. "Goed werkende nummerbord herkenning is ook een belangrijke stap om van het testsysteem met camera en microfoon een handhavingsinstrument te maken."

Tekst gaat verder onder de video.

"We nemen naast vervolgonderzoek om tot werkende kentekenherkenning te komen nog meer stappen: overleg met de politie over gerichtere handhaving van geluidsoverlast op basis van de onderzoeksresultaten en een gedragscampagne gericht op verkeersaso’s die herhaaldelijk en doelbewust geluidsoverlast veroorzaken", besluit Bokhove.

Meer over dit onderwerp:
ROTTERDAM NIEUWS VERKEER
Deel dit artikel: