ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT

Onderzoeksraad waarschuwt na probleemvlucht vanaf Rotterdams vliegveld: controleer vliegtuigen goed nu ze lang hebben stilgestaan

Een vliegtuig van Transavia stijgt op vanaf Rotterdam The Hague Airport.
Een vliegtuig van Transavia stijgt op vanaf Rotterdam The Hague Airport. © Rick Huijzer
Een vliegtuig van Transavia dat op 24 april met 68 personen van Rotterdam naar Alicante vertrok, moest uitwijken naar Schiphol omdat het vooraf niet goed was gecontroleerd. De piloten kregen daardoor verkeerde informatie over hoogte en snelheid. Omdat het zicht voor de piloten op dat moment goed was, is het incident goed afgelopen.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van het Rotterdamse voorval en dat met een vlucht van TUI in oktober 2020 vanaf Schiphol een waarschuwing afgegeven. Ook doet de instantie onderzoek naar beide incidenten.
Volgens de Onderzoeksraad waren de toestellen van Transavia en TUI fly voorafgaand aan het voorval enige tijd niet gebruikt vanwege de coronapandemie. Als bekend is dat een vliegtuig een bepaalde periode niet wordt ingezet, wordt onder meer het systeem dat de luchtdruk meet afgedekt. Zo wordt voorkomen dat de leidingen verstopt raken door bijvoorbeeld insecten. Als het vliegtuig weer gebruik gaat worden dan moet de afdekking weer worden verwijderd. Ook worden leidingen die onderdeel uitmaken van hetzelfde systeem losgemaakt en gereinigd. Na de rustpauze horen de leidingen weer te worden aangesloten.
Het luchtdruksysteem levert essentiële informatie voor twee belangrijke vlieginstrumenten: de snelheidsmeter en de hoogtemeter. Bij het Rotterdams voorval waren enkele leidingen niet correct aangesloten. Bij het Amsterdamse incident was het afdekscherm niet verwijderd. Zo kregen de piloten, die het luchtdruksysteem niet kunnen testen, verkeerde informatie voorgeschoteld.

Cirkelen boven de Noordzee

De piloten van Transavia zagen op 24 april de gevolgen snel, cirkelden boven de Noordzee en stuurden het vliegtuig naar Schiphol voor een veilige landing. De 68 passagiers werden later die dag met een ander vliegtuig naar bestemming Alicante gebracht.

Eerdere waarschuwingen

Het is opvallend dat het incident in april nog kon gebeuren. Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) publiceerde al eerder een waarschuwing. Hierin besteedde EASA ook aandacht aan het opnieuw in gebruik nemen van vliegtuigen. Vliegtuigfabrikant Boeing stuurde in maart 2021 een waarschuwing naar zijn klanten naar aanleiding van een voorval. Daarbij waren na uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden leidingen van vluchtgegevensmodules van een Boeing 777 niet correct aangesloten.
Nu steeds meer vliegtuigen weer worden ingezet omdat er meer wordt gevlogen, hoopt de Onderzoeksraad dat het onderhoudspersoneel extra alert is.