RET breidt metroverkeer uit

De RET gaat de komende jaren het metroverkeer flink uitbreiden. Dat is nodig omdat het aantal reizigers al jaren hard groeit en die groei lijkt voorlopig aan te houden. Vooral de lijn van Randstadrail krijgt steeds meer reizigers.

De meeste groei komt zoals verwacht van de ingebruikname van Randstadrail. Dat is de metroverbinding met Den Haag. Er was al een toename van reizigers verwacht, maar die blijkt nu veel hoger dan verwacht. Ook de nieuwe moderne metro's en acties voor klanten, zoals ov-miles en achteraf betalen, zorgen voor extra reizigers.

Als er niets gebeurt dan is over vier jaar de maximale capaciteit van het metronet bereikt. De RET werkt nu aan maatregelen om dat te voorkomen. RET-directeur Pedro Peters: "Op Randstadrail willen we de frequentie al heel snel gaan verhogen. Daarvoor hebben we zes of zeven nieuwe metro's nodig".

Voor de andere metrolijnen is er meer tijd om met oplossingen te komen. Peters: "Daar kun je langere metro's inzetten, maar dan zijn een aantal perrons te kort. Je kan ook vaker metro's laten rijden. Bijvoorbeeld in plaats van iedere drie of vier minuten een metro, iedere twee minuten. De derde oplossing is een combinatie. Op sommige trajecten een langere metro en op andere lijnen een hogere frequentie".

De RET zegt door de stijging van de klanten ook miljoenen hogere inkomsten te hebben, die voor de oplossingen gebruikt worden.

Deel dit artikel: