Reder rampschip: 'Het ging nog sneller dan gedacht'

Bijna alle opvarenden van het dinsdag gezonken vrachtschip Flinterstar zijn weer in ons land. Tien van de elf bemanningsleden hebben dinsdagavond op het kantoor van rederij Flinter in Barendrecht hun verhaal gedaan. "Dat was erg indrukwekkend", vindt directeur Bart Otto.
"Het heeft zich allemaal een stuk sneller afgespeeld, dan we in eerste instantie dachten", vertelt Otto in het radioprogramma Wakker@Rijnmond.nl. "Je hoort veel emotionele verhalen van de mensen op het schip. Iedereen heeft zijn eigen verhaal."

Een deel van de bemanning lag nog te slapen, toen voor de Belgische kust bij Zeebrugge de Flinterstar in aanvaring kwam met een tanker gevuld met gas. "Maar zelfs de bemanningsleden die lagen te slapen, hadden bij deze klap door dat het iets ernstigs was. Dit was niet zomaar een golf."

De bemanningsleden zijn getraind om bij zo'n situatie meteen een zogeheten 'survivalsuit' aan te trekken. Met zo'n pak kun je iets langer in het water liggen, zonder dat je onderkoeld raakt. "Maar al met al heeft het maar een paar minuten geduurd, voordat iedereen met zo'n pak in het water lag", volgens Otto.

Geblokkeerde deur
Eén van de Filippijnse opvarenden vertelde dat hij in zijn kamer opgesloten zat. Een stoel was omgevallen en blokkeerde de deur. "Omdat het schip meteen overhelde, kreeg hij die stoel niet weg", vertelt Otto. "Volgens de matroos heeft het zeker drie minuten geduurd voordat hij zijn kamer kon verlaten. Maar dat is volgens anderen niet mogelijk geweest, want zo lang heeft het allemaal niet geduurd."

Te snel voor de reddingsschepen
De Flinterstar is uitgerust met meerdere reddingsboten, waaronder een 'free fall lifeboat', die van enige hoogte in het water losgelaten kan worden. "Maar het ging allemaal zo snel", gaat Otto verder, "dat er geen tijd is geweest om daarin plaats te nemen. Een paar bemanningsleden was er al ingeklommen, maar zijn later zelf maar het water ingesprongen."

Zonder reddingsvest in het water
Op de brug van het schip waren op dat moment nog drie mensen aanwezig: de kapitein, een loods en de stuurman. Terwijl de rest van de bemanning bezig was om de speciale waterdichte kleding aan te trekken, probeerden zij nog te voorkomen dat het schip zou zinken. Er is geprobeerd om op een zandbank te sturen, maar dat is niet gelukt.

Het schip begon daarna zo snel zo over te hellen, dat de drie mannen op de brug geen tijd hadden om ook hun survivalsuit aan te trekken. "De kapitein had zelfs geen reddingsvest aan toen hij in het water terechtkwam. Eén van de andere drenkelingen heeft hem toen een reddingsvest gegeven."

Volgens Otto heeft het niet langer dan een half uur geduurd voordat alle opvarenden uit het water zijn gered. Alleen de kapitein ligt nog in het ziekenhuis in Zeebrugge met onderkoelingsverschijnselen.

Oorzaak
Woensdag wordt de bemanning van de Flinterstar ondervraagd over de gebeurtenissen voor de Belgische kust. "We hebben er wel een beetje een beeld van wat er precies is misgegaan", zegt Otto. "Maar we hebben afgesproken dat we daar niet over gaan speculeren. We willen helemaal uitzoeken wat er is gebeurd."

Voor de Belgische kust is nu een zanddam aangelegd om de olie die weglekt uit de Flinterstar tegen te houden. Op die manier moet voorkomen worden dat de olie aanspoelt bij het natuurgebied Het Zwin, dat deels in Zeeuws-Vlaanderen ligt.
Deel dit artikel:

Reageren