nieuws

Overleg containersector Rotterdam geklapt

Op meerdere plekken in de Rotterdamse havens loopt het werk vertraging op als gevolg van stukgelopen onderhandelingen. Vrijdag aan het einde van avond liep het overleg tussen de vakbonden, de containersector en het Havenbedrijf Rotterdam over werkgelegenheidgaranties stuk.
De werkgevers stopten de gesprekken toen ze hoorden over wilde stakingacties bij bedrijven als ECT, Euromax, APMT en APMT 2. Er dreigen nu
. Zaterdagmorgen moesten vrachtwagenchauffeurs al langer wachten dan normaal voordat ze konden lossen in de havens.
Volgens een woordvoerder van het Havenbedrijf wilden met name de werkgevers niet verder onderhandelen onder druk van acties. De partijen zouden elkaar dicht zijn genaderd.

Eindbod

Werkgevers en Havenbedrijf beschouwen het onderhandelingsresultaat dat tot vrijdagavond is bereikt als een eindbod. De vakbonden zullen dit eindbod aan hun leden voorleggen, en als die dat afwijzen, dan volgen stakingen.
CNV Vakmensen en FNV Havens hebben gedreigd deze en volgende maand in totaal zes dagen het werk neer te leggen als hun eisen niet worden ingewilligd: drie dagen in december en drie dagen in januari.
'Geen goed gevoel'
De eerste ronde van het overleg was afgelopen maandag. De gesprekken werden vrijdag aan het begin van de middag voortgezet en verliepen stroef.
"We zitten telkens in ellenlange schorsingen omdat er nog geen goed gevoel is over de garantie en de financiering'', aldus bestuurder Niek Stam van FNV Havens eerder vrijdagavond.
Verregaande automatisering
Zijn bond en CNV Vakmensen eisen dat containeroverslagbedrijven als ECT, RWG, Uniport en APMT samen met het Havenbedrijf maatregelen nemen om de werkgelegenheid in de containersector tot en met 2021 zeker te stellen. Eerder wilden bonden werkgaranties tot en met 2025.
Ze vrezen voor het verlies van tweehonderd tot achthonderd van de ruim 3500 banen door verregaande automatisering van de terminals op de Tweede Maasvlakte.
Met de werkgevers valt te praten over een werkgelegenheidsgarantie, maar de bedrijven willen niet verder gaan dan medio 2020.
De bonden willen ook een halvering van de werkweek voor havenwerkers die tegen hun pensioen aanlopen, maar wel met behoud van 95 procent van het salaris en het volledige pensioen. De werkgevers stellen voor om 60 procent te werken tegen 95 procent van het loon en volledig pensioen.
Verder moeten er bindende afspraken komen over het uit- en inlenen van elkaars personeel. Bestaande havenwerkers moeten als eerste in aanmerking komen voor nieuwe vacatures. De werkgevers gaan hiermee akkoord.
Werkgelegenheidsfonds
Er is volgens de vakbonden een speciaal werkgelegenheidsfonds nodig van ongeveer 55 miljoen euro om alle plannen te kunnen betalen. FNV en CNV willen dat het Havenbedrijf jaarlijks ruim zes miljoen euro in het fonds stort, en dat voor negen jaar.
Het Rotterdamse Havenbedrijf is bereid mee te betalen aan de maatregelen omdat het daarmee hoopt op arbeidsrust in de haven. Er is niet bekend gemaakt of dat de gevraagde zes miljoen per jaar is.
Het Havenbedrijf noemde alle eisen van de vakbonden eerder 'niet van deze tijd' en 'irreëel'.
Foto's: Media TV