Brandbrief: 'Milieuzones Rotterdam symboolpolitiek'

Een groep Rotterdammers heeft een brandbrief opgesteld over de nieuwe milieuzones in de stad. Ze beschuldigen wethouder Pex Langenberg van Mobiliteit van 'symboolpolitiek'.

Volgens de eigenaren van klassieke auto's en zogeheten youngtimers weert de wethouder in het nieuwe jaar ten onrechte een zeer kleine groep wagens uit grote delen van de stad. De luchtkwaliteit zou hierdoor niet of nauwelijks verbeteren en de selectie op bouwjaar is volgens de protestclub zeer discutabel.

Wethouder Langenberg wil dieselauto's van voor 2001 en benzine- en lpg-wagens van voor juli 1992 de toegang tot het grootste deel van de stad ontzeggen. De milieuzone bestrijkt vrijwel het hele noordelijk deel van Rotterdam binnen de ring en is daarmee de grootste milieuzone van Nederland.

Typemachine
Veel eigenaren van oudere auto's voelen zich door de komst van de milieuzones aangetast in hun levensstijl. "Zeg tegen een schrijver dat hij z'n typemachine weg moet doen en koop een computer. Het is totale levensstijl, ik ben die auto. Ik ben drieënhalf jaar bezig geweest om 'm op te knappen. En nu mag het ineens niet meer. Ik word er echt heel giftig van."

De nieuwe milieuzones gaan in Rotterdam in op 1 januari, na een waarschuwingsperiode van vier maanden worden vanaf 1 mei daadwerkelijk boetes uitgedeeld. Grote vraag is of de landelijke politiek akkoord gaat met de maatregelen. In de Tweede Kamer heerst verdeeldheid over de vraag of gemeenten zelf milieuzones mogen instellen.

De groep heeft naar eigen zeggen geprobeerd contact te krijgen met Langenberg. Op de brieven zou echter niet zijn gereageerd.
Deel dit artikel:

Reageren