Grootste kunststof sluisdeuren gemaakt in Rotterdam

In Europa zijn veel sluizen en bruggen verouderd en aan vervanging toe. Daar speelt het Rotterdamse bedrijf FiberCore handig op in met een geheel eigen innovatie: de kunststof sluis en brug. Donderdag zijn acht sluisdeuren per ponton naar Tilburg getransporteerd.
De sluisdeuren zijn in opdracht van Rijkswaterstaat gemaakt en dienen als vervanging voor de oude sluizen in het Wilhelminakanaal.

Drie jaar geleden ontwikkelde het bedrijf al sluisdeuren voor de vaarverbinding Erica en Ter Apel, maar nooit eerder in de wereld zijn er kunstof deuren van deze grootte gemaakt. Het gaat om glasvezel matten die verlijmd worden met polyesterhars.

''Dit materiaal is veel sterkeren betrouwbaarder dan staal en je hoeft het vooral niet te onderhouden'', vertelt directeur Simon de Jong van FiberCore.

''In de vliegtuigbouw, waar ik vandaan kom, wordt er al jarenlang met vezelversterkt kunststof gewerkt. Dit materiaal is tegen allerlei invloeden beschermd en gaat honderd jaar mee. Als je er met een schip tegenaan vaart, zal niet de sluis maar het schip een probleem hebben.''

Zaterdag worden de deuren in Tilburg geplaatst.
Deel dit artikel:

Reageren