'Fileleed alleen op te lossen met onpopulaire maatregelen'

"Het is een illusie dat het verlengen van de A4 de complete fileproblematiek rond Rotterdam en Den Haag gaat oplossen." Dat zegt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee aan de TU Delft. ''Het is kiezen tussen files accepteren of maatregelen nemen die onpopulair zijn.''

Een maand na de opening van de nieuwe A4 tussen Delft en Schiedam is de aanvankelijke jubelstemming al een stuk minder. Het is inderdaad rustiger op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag. Dertigduizend auto's minder telde Rijkswaterstaat. Maar dat zou komen doordat de files zich verplaatst hebben naar de A4.

Volgens professor Van Wee komen we alleen van de files af als we een vorm van kilometerheffing introduceren. Maar dat heeft de samenleving tot nu toe afgewezen omdat dat onze portemonnee raakt. Toch denkt de hoogleraar dat dit middel ons uiteindelijk de helft aan files scheelt.

Openbaar vervoer
Met maatregelen als het selectief uitbreiden van het wegennet, beter openbaar vervoer op knelpunten en beter parkeer- en ruimtelijk beleid kunnen files met nog eens een kwart worden teruggedrongen, denkt de hoogleraar.

Een goedkope oplossing voor het fileleed lijkt nog ver weg. Minder betalen én minder files behoort volgens Van Wee niet tot mogelijkheden. ''Effectieve maatregelen zijn vaak niet acceptabel en acceptabele maatregelen zijn vaak niet effectief'', zucht hij.
Deel dit artikel:

Reageren