Rotterdamse politiek verdeeld over nieuwe stadsbruggen

Moet Rotterdam in de toekomst twee nieuwe bruggen bouwen over de Maas? Politici in de gemeenteraad verschillen erover van mening. GroenLinks en de VVD steken het geld liever in een nieuwe metroverbinding tussen noord en zuid.
Wethouder Pex Langenberg van Verkeer maakte zondag bekend dat hij niet alleen een nieuwe brug wil van Kralingen naar IJsselmonde, maar ook een oeververbinding van de wijk Schiemond naar de Sluisjesdijk in Rotterdam-Zuid. Die laatste krijgt wat hem betreft voorrang als Rotterdam de World Expo 2025 binnenhaalt.

Autobrug
De PvdA vindt dat juist de oeverbinding in het oosten van Rotterdam als eerste aan de beurt moet komen: "Daar praten we al tientallen jaren over," zegt fractievoorzitter Leo Bruijn.
"En dat zou dan geen autobrug moeten worden, maar een brug voor langzaam verkeer en openbaar vervoer."

'Geen nieuwe bruggen'

GroenLinks ziet de nieuwe bruggen helemaal niet zitten: "Het is peperduur. Ik zou dat geld liever steken in een nieuwe metrolijn, want dat is het vervoer van de toekomst. Zeker als je als college zegt dat je het autoverkeer in de stad wilt terugdringen", zegt Arno Bonte.

Ook de VVD is niet enthousiast over twee brugverbindingen. Jan Willem Verheij: "In oost zien wij ook liever een metroverbinding tussen noord en zuid. Aan de westkant van de stad moeten we goed nadenken over de exacte plek van een brug, want het lijkt me geen goed plan om die naast een woonwijk als Schiemond te leggen."

Honderden miljoenen
De gemeente kan niet zeggen wat de kosten zijn van twee nieuwe bruggen, maar volgens een woordvoerder gaat het om honderden miljoenen euro's. De wethouder gaat het Rijk en de Europese Unie vragen om mee te betalen. "Ik denk dat ze zich in Den Haag rot lachen" zegt Leo Bruijn.

Leefbaar Rotterdam zegt in principe voor twee nieuwe bruggen te zijn, maar vindt dat de plannen kritisch moeten worden bekeken.

Cruiseschepen
Het Havenbedrijf Rotterdam ziet veel kansen in de aanleg van een derde brug. Maar vindt wel dat er rekening moet worden gehouden met de scheepvaart en het bedrijfsleven. \

De brug moet volgens een woordvoerder zo worden gebouwd dat er cruiseschepen en bokken kunnen passeren.

De laatste belangrijke oeververbinding, de Erasmusbrug, werd in 1996 geplaatst. (Nationaal Archief)
Deel dit artikel:

Reageren