nieuws

'Rotterdam loopt miljoenen mis door foute definitie achterstandsleerling'

Rotterdam krijgt te weinig onderwijsgeld van het Rijk, omdat het ministerie van Onderwijs een foute definitie gebruikt voor het fenomeen achterstandsleerling. Dat heeft wethouder Hugo de Jonge donderdagochtend gezegd op Radio Rijnmond.
Een scholier gaat de boeken in als achterstandsleerling als de ouders een laag opleidingsniveau hebben. De term zegt dus niets over de intelligentie van de leerling zelf.
In Rotterdam heeft een op de vijf scholieren nu het label achterstandsleerling. Dat aantal is de laatste drie jaar gedaald, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. In 2012 was nog een op de drie kinderen afkomstig uit een gezin met laag opgeleide ouders.
Scholen ontvangen extra geld van het Rijk om te voorkomen dat kinderen van laag opgeleide ouders een taal- of ontwikkelingsachterstand krijgen.
Maar volgens Hugo de Jonge moet er bij het definiëren van een achterstandsleerling ook rekening worden gehouden met zaken als armoede en etniciteit.
Hij wijst op de grote hoeveelheden leerlingen uit Midden- en Oost-Europa die in de Rotterdamse schoolbanken zitten. "Zij kunnen hoog opgeleide ouders hebben, maar kampen wel degelijk met een achterstand."
De Jonge zegt hij zich het vuur uit de sloffen loopt voor het aanpassen van de definitie. "Ik heb er bijna wekelijks overleg over met Den Haag."

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl